UOKiK postawił zarzuty P4 i Netii za prezentowanie cen usług z rabatem tak jak standardowych (aktl.)
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty P4 i Netii w związku z prezentowaniem cen usług w wysokości uwzględniającej fakultatywne rabaty w sposób, który może wprowadzać w błąd - podał urząd w komunikacie. Spółkom grozi kara w wysokości do 10 proc. obrotów. P4 i Netia wskazały, że komunikowanie abonamentu po rabatach jest standardem rynkowym.
Jak podano w komunikacie UOKiK, zarówno P4 (operator sieci Play), jak i Netia w przekazach reklamowych oraz podczas telefonicznych rozmów sprzedażowych prezentują ceny swoich usług uwzględniające rabaty - po 5 zł miesięcznie za wyrażenie zgód marketingowych oraz za wybór faktury w formie elektronicznej.
W ocenie UOKiK konsumenci mogą nie wiedzieć, że cena jest czymś uwarunkowana. W zależności od środka komunikacji (reklamy, rozmowa z konsultantem) spółki nie przedstawiają ceny bez rabatów lub informacji o rodzajach i wysokości rabatów uwzględnionych w cenie, bądź robią to w sposób nieczytelny lub na zbyt późnym etapie zawierania umowy. Jak wskazano, klienci, którzy ostatecznie nie chcą korzystać z e-faktury, ani zgadzać się na marketing muszą płacić łącznie o 10 zł wyższy miesięczny abonament niż wskazywała oferta, na którą się decydowali.
"Prezentowanie cen z rabatem tak jak cen standardowych może wprowadzać w błąd. Przedsiębiorcy - poprzez podanie niższej ceny - zyskują zainteresowanie klientów, którzy nie wiedzą, że oferta wymaga spełnienia dodatkowych warunków. Konsumenci mają prawo oczekiwać, że cena podana w reklamach, jak i przez telefonicznego konsultanta, jest tą, którą będą płacić. Jeśli jest ona od czegoś zależna, to musi być to od razu wyraźnie zakomunikowane konsumentom" - powiedział, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Jeśli zarzuty się potwierdzą, spółkom P4 oraz Netia grozi kara w wysokości do 10 proc. obrotu.
Play i Netia poinformowały w przesłanym oświadczeniu, że abonament po rabatach jest komunikowany przez Play i innych operatorów od ponad dekady i jest standardem rynkowym.
"Rabaty z natury rzeczy są dla klientów atrakcyjne i korzysta z nich prawie każdy konsument. Play informuje klientów o rabatach w przejrzysty sposób" - napisano.
"Będziemy w tej sprawie współpracować z Prezesem UOKiK. Kluczowe jest zadbanie przez regulatora o spójność praktyk wśród wszystkich operatorów działających na rynku. Wybiórcze podejście nie tylko zaburzy warunki konkurowania, ale przede wszystkim spowoduje chaos informacyjny dla wielu milionów klientów" - dodano. (PAP Biznes)
mcb/ alk/ osz/