UOKiK rekomenduje ułatwienie dostępu do polskiego rynku kolejowych przewozów pasażerskich
UOKiK rekomenduje na polskim rynku kolejowym przewozów pasażerskich m.in. uproszczenie procedur przyznawania otwartego dostępu oraz lepsze dostosowanie przetargów do warunków funkcjonowania przewoźników kolejowych - podał Urząd w komunikacie.
Z danych zebranych przez UOKiK wynika, że w 2023 r. polskimi pociągami podróżowało ponad 373 mln pasażerów, a zdecydowana większość przejazdów (ponad 93 proc.) odbyła się na podstawie umów o świadczenie usług publicznych. Mimo dużej liczby działających spółek (szesnaście przedsiębiorstw oferujących przewozy pasażerskie), prawdziwa konkurencja wciąż stanowi rzadkość na polskich torach. Wiele regionów pozostaje obsługiwanych niemal wyłącznie przez lokalnego przewoźnika samorządowego, a na trasach dalekobieżnych dominuje PKP Intercity.
Urząd ocenia, że wzrost realnej konkurencji mógłby przynieść korzyści zarówno pasażerom, jak i przewoźnikom.
"W innych krajach Unii Europejskiej, takich jak Czechy czy Niemcy, rozwój usług komercyjnych i starannie organizowane przetargi na przewozy publiczne przełożyły się na większą liczbę połączeń oraz obniżki cen biletów, a ostatecznie na wzrost łącznej liczby pasażerów i większe zyski zasiedziałych przewoźników" - napisano.
Aby podobny scenariusz wystąpił w Polsce, Urząd wskazuje na konieczność ułatwienia dostępu do rynku m.in. poprzez zapewnienie dłuższego czasu na przygotowanie ofert oraz rozpoczęcie świadczenia usług w przetargach, wprowadzenie mierzalnych kryteriów oceny przy procedurach przyznawania otwartego dostępu, rygorystyczne respektowanie terminów w postępowaniach administracyjnych, podział zlecanych przez organizatorów przewozów na mniejsze pakiety łączące w sobie popularne i mniej rentowne trasy, bardziej przejrzyste plany transportowe, dzięki którym przewoźnicy mogliby lepiej planować inwestycje w tabor i rozwój sieci.
Zdaniem UOKiK pomocne byłoby też rozszerzanie działalności spółek publicznych, które obecnie koncentrują się niemal wyłącznie w jednym regionie, co w praktyce ogranicza konkurencję między nimi. W obszarze otwartego dostępu zaleca się rozważenie wprowadzenia przepisów zmniejszających uznaniowość decyzji organu regulacyjnego i przyspieszających procedury rozpatrywania odwołań.
Z danych zebranych przez UOKiK wynika, że w 2023 r. polskimi pociągami podróżowało ponad 373 mln pasażerów, a zdecydowana większość przejazdów (ponad 93 proc.) odbyła się na podstawie umów o świadczenie usług publicznych. Mimo dużej liczby działających spółek (szesnaście przedsiębiorstw oferujących przewozy pasażerskie), prawdziwa konkurencja wciąż stanowi rzadkość na polskich torach. Wiele regionów pozostaje obsługiwanych niemal wyłącznie przez lokalnego przewoźnika samorządowego, a na trasach dalekobieżnych dominuje PKP Intercity.
Badanie zostało przeprowadzone przez UOKiK wśród 17 polskich i zagranicznych przewoźników kolejowych (włączając jednego świadczącego dotychczas w Polsce wyłącznie przewozy autokarowe), w tym największych spółek działających w kraju, a także instytucjach odpowiedzialnych za organizację i nadzór nad przewozami pasażerskimi. Analizą objęto głównie lata 2019–2023, ale dla lepszego uchwycenia trendów sięgnięto również do nieco wcześniejszych danych.
Urząd wskazał, że wśród najczęściej zgłaszanych przez przewoźników wyzwań pojawiły się: brak odpowiedniej liczby nowoczesnych pociągów, niejasne lub czasochłonne procedury formalne, a także niewielka motywacja samorządowych spółek do ekspansji poza macierzyste województwo. (PAP Biznes)
doa/ osz/