Vienna Life stawia na rozwój organiczny, ale jest otwarta na akwizycje w obszarze dystrybucji (wywiad)

Vienna Life chce być w trójce największych ubezpieczycieli na życie na polskim rynku, stawia na rozwój organiczny, ale jest też otwarta na akwizycje, szczególnie w obszarze dystrybucji - poinformował PAP Biznes prezes spółki Tomasz Borowski. Jego zdaniem konieczna jest długofalowa strategia rozwoju rynku ubezpieczeń na życie i wprowadzenie systemowych zachęt.

52886956.vienna.jpg

"Obecnie mamy 4. pozycję na rynku ubezpieczeń na życie i 7,9 proc. udziałów w rynku. Jeszcze w tym roku spodziewamy się przekroczyć 8 proc. i osiągnąć blisko 2 miliardy złotych składki. W perspektywie czterech lat chcemy znaleźć się w ścisłej czołówce branży z udziałem powyżej 10 proc." - powiedział PAP Biznes Borowski.

"W Vienna Life stawiamy na stabilny wzrost organiczny, ale jesteśmy też otwarci na akwizycje. Jeśli na rynku pojawią się atrakcyjne okazje inwestycyjne, będziemy się im uważnie przyglądać, szczególnie w obszarze dystrybucji" - dodał.

Podał, że w marcu Vienna Life nabyła mniejszościowy pakiet udziałów w Phinance i jako inwestor aktywnie wspiera tę spółkę w jej działaniach M&A.

"Pierwszym przykładem jest przejęcie 100 proc. udziałów w EPRO, trzeciej co do wielkości agencji ubezpieczeniowej w Polsce. Dzięki tej transakcji Phinance znacząco zwiększa skalę działalności, a Vienna Life poszerza możliwości dystrybucji swoich produktów" - powiedział Borowski.

Prezes poinformował, że jednym z głównym motorów wzrostu Vienna Life są produkty ze składką regularną.

"Składka regularna pozostaje jednym z głównych motorów naszego rozwoju i opieramy ją na dwóch filarach. Pierwszy to indywidualne ubezpieczenia ochronne i tutaj możemy się pochwalić naszym flagowym produktem, czyli Vie na Życie, który aktualnie jest najlepszym ubezpieczeniem terminowym na rynku pod względem zakresu i elastyczności" - powiedział Borowski.

"Drugi filar to ubezpieczenia grupowe, które oferujemy we wszystkich segmentach klienckich – od jednoosobowych działalności, przez małe firmy, po duże przedsiębiorstwa" - dodał.

Prezes podał, że rynek ubezpieczeń na życie w Polsce nie nadąża za tempem rozwoju naszej gospodarki. Według danych KNF składka przypisana brutto zakładów działu I po 2 kwartałach 2025 roku wyniosła ok. 12,1 mld zł, co oznacza wzrost o 2,6 proc. rok do roku.

"Na poziomie nominalnym liczby są dodatnie, ale jeśli przeanalizujemy dane PKB z ostatnich 6 lat, wyeliminujemy inflację, to wyraźnie widać, że rynek życiowy traci realną wartość. Od 2018 roku realny PKB per capita wzrósł o ok. 22 proc., podczas gdy składka na życie na mieszkańca spadła o blisko 25 proc." - powiedział Borowski.

Zwrócił uwagę, że w tle tych zmian stoi demografia - Polska jest jednym z najszybciej starzejących się krajów w Europie, a jednocześnie wydłuża się średnia długość życia.

"Wraz z tym rośnie potrzeba zabezpieczenia zdrowia zwłaszcza w zakresie poważnych zachorowań czy długotrwałej niezdolności do pracy. Coraz więcej osób postrzega dziś ubezpieczenie nie tylko jako wsparcie finansowe „na czarną godzinę”, ale także jako sposób na zadbanie o jakość życia tu i teraz" - powiedział Borowski.

"Jednocześnie, jak pokazują dane Polskiej Izby Ubezpieczeń, aż 70 proc. Polaków wciąż nie ma adekwatnego zabezpieczenia finansowego. To pokazuje skalę niedoubezpieczenia, ale też potencjał dalszego wzrostu rynku również dla Vienna Life, który staramy się wykorzystać" -dodał.

Jego zdaniem luka ochronna to dziś jedno z największych wyzwań, ale też kluczowa szansa rozwojowa dla całego rynku.

"Firmy ubezpieczeniowe – w tym Vienna Life – podejmują liczne działania, by tę lukę zmniejszać: upraszczamy ofertę, cyfrujemy procesy i edukujemy klientów. To jednak nie wystarczy, jeśli nie pójdzie za tym impuls systemowy" - powiedział Borowski.

"Potrzebna jest długofalowa strategia rozwoju rynku ubezpieczeń na życie i konkretne rozwiązania, które pomogą zwiększyć jego penetrację. W krajach Europy Zachodniej od lat działają mechanizmy, które wspierają decyzje konsumentów, np. ulgi podatkowe dla polis ochronnych (Niemcy), preferencje w kredytach z zabezpieczeniem polisą czy zachęty dla pracodawców do oferowania grupowych ubezpieczeń ochronnych" - dodał.

Vienna Life to jeden z największych ubezpieczycieli na życie na polskim rynku. Oferuje ubezpieczenia na życie, inwestycyjne oraz rozwiązania emerytalne. Obsługuje ponad 800 tys. klientów indywidualnych i ubezpiecza blisko 4 tys. firm. Na polskim rynku działa od 1997 roku.

Vienna Life jest częścią międzynarodowej grupy Vienna Insurance Group, lidera ubezpieczeniowego w Europie Środkowo-Wschodniej. (PAP Biznes)

seb/ ana/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5918 0,30%
1 EUR 4,2274 -0,07%
1 GBP 4,7854 -0,11%
100 JPY 2,3513 -0,23%
1 USD 3,6376 -0,11%

Powiązane