W 2024 r. rynek kosmetyków wzrósł o 6 proc., w kolejnych latach oczekiwane stabilne wzrosty - PMR
W roku 2024 rynek kosmetyków w Polsce wzrósł o 6 proc., w kolejnych latach oczekiwane stabilne wzrosty - wynika z badania firmy badawczej PMR.
"W ciągu ostatnich lat rynek kosmetyczny w Polsce przeszedł prawdziwą rewolucję. W 2024 roku jego wartość przekroczyła imponujące 35 miliardów złotych, notując wzrost o ponad 6 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim" - podaje PMR.
"Mimo, że w ostatnich latach inflacja miała duży wpływ na nominalny wzrost wartości rynku, od 2024 roku jej oddziaływanie stopniowo słabnie. Prognozy wskazują, że w kolejnych latach rynek kosmetyczny będzie się rozwijał w sposób stabilny, napędzany wzrostem wynagrodzeń oraz większą siłą nabywczą konsumentów" - dodano.
Z badania wynika, że za wzrosty rynku odpowiadają młode pokolenia, czyli Gen Z i Millennialsi, i to one wyznaczają obecnie trendy i kształtują branżę.
"Młodsze pokolenia stawiają na wieloetapową pielęgnację, nowoczesne formuły oraz kosmetyki inspirowane najnowszymi odkryciami naukowymi. To ich potrzeby i oczekiwania napędzają rozwój produktów beauty, które muszą być jednocześnie skuteczne, przyjazne środowisku i estetyczne. W tym czasie starsze pokolenia pozostają wierne sprawdzonym rozwiązaniom – klasyczne kosmetyki i uznane marki wciąż cieszą się ich zaufaniem" - napisano.
Wśród różnych kategorii produktowych kosmetyki do pielęgnacji ciała wciąż zajmują pozycję lidera, ale nadchodzą zmiany.
Eksperci PMR prognozują, że do 2030 roku to kosmetyki do makijażu staną się najpopularniejszym segmentem w branży beauty.
Z badania wynika, że drogerie stacjonarne wciąż pozostają kluczowym kanałem sprzedaży kosmetyków w Polsce, odpowiadając za niemal 40 proc. wartości rynku – co w 2024 roku przekłada się na blisko 14 miliardów złotych. Dla większości konsumentów to właśnie tradycyjne drogerie stanowią pierwszy wybór przy zakupie produktów kosmetycznych, a ich popularność jako miejsca zakupu w zależności od kategorii sięga od 68 proc. do nawet 92 proc.
"Jednocześnie obserwujemy wyraźny wzrost znaczenia kanałów online. E-commerce konsekwentnie zdobywa uznanie konsumentów, szczególnie wśród młodszych grup wiekowych, które doceniają zarówno wygodę zakupów, jak i szeroką ofertę produktów dostępnych w internecie" - napisano.
"Zintegrowane podejście do sprzedaży, łączące tradycyjne drogerie z platformami online, wydaje się kluczowe w kontekście dalszego rozwoju rynku. Oczekiwania konsumentów ewoluują, a sukces w branży będzie wymagał elastyczności i umiejętnego dostosowania się do zmieniających się preferencji zakupowych" - napisano.
PMR podaje, że Polacy coraz chętniej inwestują w produkty kosmetyczne, ale to właśnie Millennialsi (urodzeni w latach 1981-1996) mogą pochwalić się najbardziej imponującymi kolekcjami.
"Młodsze pokolenia, czyli Gen Z i Millenialsi, w największym stopniu kreują obecne trendy w pielęgnacji. Charakteryzuje ich świadome podejście do dbania o skórę, a także wybór produktów o zaawansowanych składach i udowodnionej skuteczności. Na szczególną uwagę zasługują takie kosmetyki jak żele i pianki do mycia twarzy, maski, serum oraz kremy SPF – aż 76 proc. przedstawicieli Gen Z regularnie sięga po produkty do oczyszczania twarzy" - napisano.
"Starsze pokolenia konsumentów w Polsce pozostają wierne sprawdzonym rozwiązaniom w pielęgnacji. Dla Baby Boomersów oraz Silent Generation podstawą codziennej rutyny są przede wszystkim kremy do twarzy – sięga po nie aż 93 proc. osób z tych grup wiekowych. Lojalność wobec uznanych marek oraz preferencja zakupów stacjonarnych – głównie w drogeriach i aptekach – to charakterystyczne cechy zakupowych nawyków starszych konsumentów" - podaje PMR.
W odróżnieniu od młodszych pokoleń, starsi konsumenci rzadziej eksperymentują z nowinkami kosmetycznymi czy dynamicznymi trendami pielęgnacyjnymi. Zamiast tego stawiają na produkty, które dobrze znają i którym ufają od lat.
"Polski rynek kosmetyczny stale się rozwija, a różnice pokoleniowe mają na jego strukturę ogromny wpływ. Młodsze generacje napędzają innowacje i nowe trendy, podczas gdy starsze pozostają wierne klasycznym rozwiązaniom. Jedno jest pewne – przyszłość branży kosmetycznej będzie dynamiczna, a kluczową rolę odegrają zmieniające się potrzeby klientów" - napisano. (PAP Biznes)
map/ asa/