W 2025 r. inwestycje w reklamę w regionie CEE wzrosną o 10 proc. - raport
W 2025 r. inwestycje w reklamę w regionie CEE wzrosną o 10 proc., a wartość rynku reklamowego na wszystkich rynkach regionu sięgnie 15,2 mld USD – wynika z raportu "Global Ad Forecasts" opublikowanego przez MAGNA, agencję z grupy IPG Mediabrands. MAGNA prognozuje, że rynek reklamowy w Polsce wzrośnie w 2025 r. o 9,7 proc.
"Rynek reklamy w regionie CEE utrzyma w 2025 roku wysoką dynamikę wzrostu mimo braku wielkich, cyklicznych wydarzeń sportowych i politycznych, które w ubiegłym roku napędzały inwestycje w reklamę na większości rynków świata. Utrzyma też tendencję widoczną w ostatnich latach – tempo jego wzrostu będzie nadal przekraczało to, z jakim rośnie rynek globalny (+6,1 proc.), głównie za sprawą wzrostu gospodarczego" - powiedziała cytowana w raporcie Monika Bronowska, CEO IPG Mediabrands CEE.
"Według prognoz, każda z gospodarek regionu CEE odnotuje w 2025 roku wzrost PKB powyżej średniej europejskiej. Polska, Serbia i Rumunia będą najszybciej rosnącymi gospodarkami w Europie, a tylko 2 rynki – Słowacja i Chorwacja – mają nieco zwolnić tempo wzrostu w porównaniu z 2024 rokiem" - dodała.
W raporcie wskazano, że najszybciej rosnącymi rynkami reklamowymi w regionie CEE będą w tym roku Ukraina (+15,2 proc.), Chorwacja (+12,7 proc.), Węgry (+10,9 proc.) i Bułgaria (+10,5 proc.). Tuż za grupą rynków z prognozowanym dwucyfrowym wzrostem plasuje się Polska (+9,7 proc.). Zaledwie jeden z 13 ujętych w raporcie rynków CEE odnotuje wzrost poniżej globalnego tempa – będzie to Słowenia (+5,8 proc.), jeden z najmniejszych rynków regionu.
Jak podają autorzy raportu, najszybciej rosnącym segmentem rynku pozostaje digital, który odnotuje w tym roku wzrost o 13 proc. Ważnym, przyciągającym inwestycje reklamodawców medium pozostaje nadal telewizja (+3 proc.). Wysoki wzrost odnotuje również OOH (reklama zewnętrzna - przyp.) - o 9 proc. - głównie dzięki dalszemu rozwojowi sieci digitalowych nośników w lokalizacjach premium. Reklama radiowa wrośnie o 3 proc., a sprzedaż reklam w prasie spadnie w tym roku o 5 proc.
"Po bardzo dynamicznym wzroście w 2024 r., patrząc na pozbawiony typowych driver’ów napędzających rynek rok 2025, można powiedzieć, że będzie płasko, bardzo płasko. Nie będzie ważnych wydarzeń sportowych, nie będzie kolejnych zmian w metodzie mierzenia oglądalności telewizyjnych, wydaje się że nie będzie również spodziewanych już od dawna zmian w modelu monetyzacji treści serwisów streamingowych (Netflix, Amazon, Disney+)" - wskazała cytowana w raporcie Anna Bratkowska, Trading & Investment Director, IPG Mediabrands.
"Jedyne, co może napędzić rynek reklamowy w roku 2025 to polityka, i mam tu na myśli bardziej skutki uruchomienia finansowania z Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy, a nie wybory prezydenckie, które spowodują wzrost wydatków głównie w OOH (a przynajmniej tak zawsze dotąd bywało)" - dodała.
Wskazała, że zapowiadany na rok 2025 wzrost PKB na poziomie 3,5 proc. przełoży się na wzrost wielkości rynku mediowego, napędzanego głównie wydatkami globalnych graczy digital. Według optymistycznych prognoz MAGNA, wzrost wyniesie 9,7 proc., dzięki czemu Polska znajdzie się w czołówce najszybciej rosnących rynków w regionie. (PAP Biznes)
alk/ asa/