W 2025 roku zakończy się rozbudowa terminalu kontenerowego w Gdańsku

pap_20231116_0PW.jpg

W drugiej połowie przyszłego roku zakończy się rozbudowa terminalu kontenerowego w Gdańsku; po ukończeniu inwestycji zdolność przeładunkowa wzrośnie z dzisiejszych 3 mln TEU do 4,5 mln TEU rocznie - powiedział PAP dyrektor generalny Baltic Hub Charles Baker. Koszt inwestycji to ok. 2 mld zł.


Inwestycja ruszyła pod koniec 2022 r., a nowy terminal T3 miał osiągnąć pełną funkcjonalność w drugiej połowie 2025 r.

"Pierwszy etap budowy, obejmujący przygotowanie części placów i infrastruktury do składowania kontenerów, został zakończony. W całości został wykonany oczep nabrzeża głównego wraz z belką odlądową na odcinku 717 metrów. Oba te elementy stanowią fundament, na którym będą poruszać się dźwigi nabrzeżowe typu Ship to Shore (STS)" – wskazał Charles Baker.

Wyjaśnił, że nawierzchnia została ułożona na 500 metrach nabrzeża oraz w sześciu z czternastu sektorów kontenerowych, w których będą pracować półautomatyczne suwnice RMG. "Równolegle prowadzone są prace hydrotechniczne i instalacyjne, niezbędne do pełnej operacyjności infrastruktury. Zakończenie budowy planowane jest na 2025 rok" – dodał.

Według dyrektora, wraz z ukończeniem półautomatycznego terminalu T3 w drugiej połowie 2025 r., Baltic Hub będzie miał zdolność przeładunkową na poziomie 4,5 miliona TEU rocznie (TEU to jednostka miary odpowiadająca pojemności, używana w odniesieniu do portów i statków kontenerowych, równoważna objętości standardowego kontenera o długości 20 stóp - PAP), ponad 124 hektary placów składowych, oraz około 2,1 km głębokowodnego nabrzeża wyposażonego w najnowocześniejszy sprzęt – w tym 21 suwnic STS oraz 74 suwnice placowe (RMG i RTG).

"Dodajmy do tego istniejące siedem torów kolejowych, każdy o długości 750 metrów, tworzących nowoczesną bocznicę o łącznej długości 5,25 km, oraz zautomatyzowany kompleks bram dla samochodów ciężarowych. Dzięki tym możliwościom Baltic Hub stanie się jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie" – wskazał dyrektor generalny Baltic Hub.

Rozmówca PAP zaznaczył, że w ramach inwestycji utworzono 36-hektarową sztuczną wyspę, a wszystkie prace pogłębiarskie zostały zakończone.

"Zaawansowane prace budowlane są w toku. Tak ogromny projekt inwestycyjny może wiązać się z wyzwaniami na każdym etapie. Baltic Hub ma jednak doświadczenie w bezpiecznej realizacji gigantycznych projektów" – zaznaczył Baker.

Dyrektor był pytany przez PAP również o to, jak w związku z budową T3 zmieni się krajobraz wzdłuż gdańskiej plaży oraz czy działalność terminalu będzie uciążliwa dla mieszkańców.

"Terminal T3 jest rozszerzeniem istniejącego terminalu T1 i budowany jest całkowicie na wodzie. Oznacza to, że typowy portowy charakter krajobrazu nie ulegnie zmianie, ponieważ już istnieje" – stwierdził Baker.

Koszt budowy terminalu T3 wyniesie około 2 mld zł (około 470 mln euro - PAP) i będzie finansowany ze środków pozyskanych od zewnętrznych kredytodawców.

Baltic Hub, który został uruchomiony w 2007 r. pod nazwą DCT Gdańsk, obecnie posiada zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie. Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km, co pozwala na obsługę czterech statków jednocześnie. W 2023 roku terminal obsłużył 2,05 miliona TEU; zatrudnia ponad 1,4 tys. osób. (PAP)

dsok/ malk/ lm/ pr/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5554 0,13%
1 EUR 4,2522 -0,30%
1 GBP 5,1451 -0,30%
100 JPY 2,6024 -1,51%
1 USD 4,0900 0,65%