Profil:
Wittchen SAWittchen widzi ostrożność polskich konsumentów i spowolnienie w Europie Zachodniej
Wittchen widzi utrzymującą się ostrożność polskich konsumentów i wyraźnie odczuwa spowolnienie w krajach Europy Zachodniej. Celem grupy jest poprawa wyników od IV kw. - poinformowała w komunikacie prasowym grupa zajmująca się sprzedażą galanterii skórzanej, obuwia i odzieży oraz dodatków i akcesoriów.
"Wyniki trzeciego kwartału tego roku były znacząco poniżej naszych oczekiwań i ambicji. Mówię to także jako akcjonariusz spółki. Widzimy utrzymującą się od dłuższego czasu ostrożność polskich konsumentów w wydawaniu pieniędzy. Częściej szukają oni okazji do zakupów tańszych produktów, czekają na promocje. W Polsce – na naszym rodzimym rynku – na tle całego sektora radzimy sobie relatywnie dobrze" - powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, prezes Jędrzej Wittchen.
Ocenił, że grupa wyraźnie odczuwa spowolnienie w krajach Europy Zachodniej, w szczególności w Niemczech.
"Jednocześnie musimy stawiać czoła nasilającej się konkurencji ze strony azjatyckich platform handlowych" - dodał.
Odpowiedzią grupy - jak podano - jest m.in. poszerzenie portfolio produktów Grupy Wittchen, w tym wzmocnienie oferty ubrań i akcesoriów. Wittchen poprawia także zasady kooperacji z platformami marketplace.
"Chcemy dostarczać szerszą gamę produktów, jednocześnie zoptymalizować wykorzystanie magazynów zewnętrznych i ograniczyć koszty z tym związane, a przede wszystkim sprzedawać więcej. Przed nami najbardziej intensywny okres w roku, w tym +black week+ i sezon zakupów przedświątecznych. Naszym celem jest poprawa dynamiki sprzedaży i w efekcie pozostałych wyników, począwszy już od czwartego kwartału tego roku" - dodał prezes.
Sprzedaż w sklepach stacjonarnych w III kw. wzrosła o blisko 3 proc. rdr, m.in. za sprawą otwarcia nowych salonów za granicą, przy stabilnej sprzedaży w ujęciu LFL (dla tej samej liczby placówek). Znacząco spadła natomiast sprzedaż online oraz w kanale B2B, zwłaszcza na zagranicznych platformach marketplace.
Spadek sprzedaży zagranicznej (łącznie o 28 proc. rdr) to - jak podano - m.in. efekt utrzymującej się dekoniunktury w Niemczech – najważniejszym rynku zagranicznym dla grupy Wittchen – oraz umocnienia się złotego wobec euro, które miało negatywny wpływ na poziom sprzedaży wyrażonej w polskiej walucie.
Wittchen w III kw. mierzył się również z presją kosztową, w tym rosnącymi wynagrodzeniami, związanymi z podwyżkami płacy minimalnej, wyższymi stawkami najmu, jak i wyższymi kosztami frachtu.
Marża brutto na sprzedaży w III kw. spadła rdr o 2,2 pp. do 60,1 proc.
Od początku 2024 r. grupa uruchomiła swój pierwszy sklep stacjonarny w Niemczech, dwa salony w Austrii oraz kolejne dwa w Rumunii (łącznie na tym rynku funkcjonują już trzy salony marki Wittchen).
Poniżej przedstawiamy wyniki Wittchen w trzecim kwartale 2024 roku i ich odniesienie do konsensusu PAP Biznes i poprzednich wyników. Dane w mln zł.
3Q2024 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD 2024 | rdr |
Przychody | 115,3 | 115,2 | 0,1% | -10,0% | 2% | 321,1 | -4,1% |
EBITDA | 19,3 | 22,8 | -15,4% | -37% | -21% | 57,9 | -20,6% |
EBIT | 11,5 | 14,8 | -22,3% | -51% | -26% | 35,0 | -32,5% |
zysk netto j.d. | 8,7 | 11,3 | -23,2% | -50% | -26% | 25,4 | -37,6% |
marża EBITDA | 16,7% | 19,8% | -3,05 | -7,06 | -4,92 | 18,02% | -3,73 |
marża EBIT | 10,0% | 12,8% | -2,87 | -8,50 | -3,81 | 10,90% | -4,60 |
marża netto | 7,5% | 9,8% | -2,28 | -6,03 | -2,92 | 7,90% | -4,23 |
(PAP Biznes)
doa/