Wittchen widzi ostrożność polskich konsumentów i spowolnienie w Europie Zachodniej

WITTCHEN3.jpg

Wittchen widzi utrzymującą się ostrożność polskich konsumentów i wyraźnie odczuwa spowolnienie w krajach Europy Zachodniej. Celem grupy jest poprawa wyników od IV kw. - poinformowała w komunikacie prasowym grupa zajmująca się sprzedażą galanterii skórzanej, obuwia i odzieży oraz dodatków i akcesoriów.


"Wyniki trzeciego kwartału tego roku były znacząco poniżej naszych oczekiwań i ambicji. Mówię to także jako akcjonariusz spółki. Widzimy utrzymującą się od dłuższego czasu ostrożność polskich konsumentów w wydawaniu pieniędzy. Częściej szukają oni okazji do zakupów tańszych produktów, czekają na promocje. W Polsce – na naszym rodzimym rynku – na tle całego sektora radzimy sobie relatywnie dobrze" - powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, prezes Jędrzej Wittchen.

Ocenił, że grupa wyraźnie odczuwa spowolnienie w krajach Europy Zachodniej, w szczególności w Niemczech.

"Jednocześnie musimy stawiać czoła nasilającej się konkurencji ze strony azjatyckich platform handlowych" - dodał.

Odpowiedzią grupy - jak podano - jest m.in. poszerzenie portfolio produktów Grupy Wittchen, w tym wzmocnienie oferty ubrań i akcesoriów. Wittchen poprawia także zasady kooperacji z platformami marketplace.

"Chcemy dostarczać szerszą gamę produktów, jednocześnie zoptymalizować wykorzystanie magazynów zewnętrznych i ograniczyć koszty z tym związane, a przede wszystkim sprzedawać więcej. Przed nami najbardziej intensywny okres w roku, w tym +black week+ i sezon zakupów przedświątecznych. Naszym celem jest poprawa dynamiki sprzedaży i w efekcie pozostałych wyników, począwszy już od czwartego kwartału tego roku" - dodał prezes.

Sprzedaż w sklepach stacjonarnych w III kw. wzrosła o blisko 3 proc. rdr, m.in. za sprawą otwarcia nowych salonów za granicą, przy stabilnej sprzedaży w ujęciu LFL (dla tej samej liczby placówek). Znacząco spadła natomiast sprzedaż online oraz w kanale B2B, zwłaszcza na zagranicznych platformach marketplace.

Spadek sprzedaży zagranicznej (łącznie o 28 proc. rdr) to - jak podano - m.in. efekt utrzymującej się dekoniunktury w Niemczech – najważniejszym rynku zagranicznym dla grupy Wittchen – oraz umocnienia się złotego wobec euro, które miało negatywny wpływ na poziom sprzedaży wyrażonej w polskiej walucie.

Wittchen w III kw. mierzył się również z presją kosztową, w tym rosnącymi wynagrodzeniami, związanymi z podwyżkami płacy minimalnej, wyższymi stawkami najmu, jak i wyższymi kosztami frachtu.

Marża brutto na sprzedaży w III kw. spadła rdr o 2,2 pp. do 60,1 proc.

Od początku 2024 r. grupa uruchomiła swój pierwszy sklep stacjonarny w Niemczech, dwa salony w Austrii oraz kolejne dwa w Rumunii (łącznie na tym rynku funkcjonują już trzy salony marki Wittchen).

Poniżej przedstawiamy wyniki Wittchen w trzecim kwartale 2024 roku i ich odniesienie do konsensusu PAP Biznes i poprzednich wyników. Dane w mln zł.

3Q2024 wyniki kons. różnica r/r q/q YTD 2024 rdr
Przychody 115,3 115,2 0,1% -10,0% 2% 321,1 -4,1%
EBITDA 19,3 22,8 -15,4% -37% -21% 57,9 -20,6%
EBIT 11,5 14,8 -22,3% -51% -26% 35,0 -32,5%
zysk netto j.d. 8,7 11,3 -23,2% -50% -26% 25,4 -37,6%
marża EBITDA 16,7% 19,8% -3,05 -7,06 -4,92 18,02% -3,73
marża EBIT 10,0% 12,8% -2,87 -8,50 -3,81 10,90% -4,60
marża netto 7,5% 9,8% -2,28 -6,03 -2,92 7,90% -4,23

(PAP Biznes)

doa/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,6609 0,34%
1 EUR 4,3426 0,23%
1 GBP 5,2163 0,72%
100 JPY 2,6515 -0,32%
1 USD 4,1258 0,68%