Profil:
XTB SAXTB chce uruchomić 2FA dla wszystkich klientów w Polsce; kryptowaluty najpierw na innych rynkach
XTB planuje uruchomienie opcji 2FA w Polsce dla wszystkich klientów i pracuje nad kolejnymi rozwiązaniami w obszarze bezpieczeństwa - poinformował zarząd. W oczekiwaniu na implementację dyrektywy MiCA w Polsce XTB chce uruchomić kryptowaluty najpierw na innych rynkach.
"XTB przykłada dużą wagę do bezpieczeństwa. W sierpniu zeszłego roku uruchomiliśmy rozwiązanie typu 2FA dla klientów przy pomocy SMS-a, a niedawno również opcję z Google Authenticatora i Microsoft Authenticatora. Cały czas tę opcję rozwijamy. Najważniejsze czynności były od dawna zabezpieczone SMS-em, więc jakakolwiek nieautoryzowana wypłata była możliwa bez dodatkowej autoryzacji. W najbliższych tygodniach planujemy uruchomienie opcji 2FA dla wszystkich klientów. W Polsce chcemy to zakończyć w sierpniu i będziemy to przenosić na kolejne oddziały" - powiedział członek zarządu Filip Kaczmarzyk podczas wideokonferencji.
"W kolejnym kroku dodamy obowiązkowy 2FA już w momencie zakładania rachunku, a także dodatkowe zabezpieczenie w wypłacaniu środków z eWalleta oraz monitoring logowania z nowych lokalizacji (...). Rozwiązań, nad którymi pracujemy jest kilka, najważniejszym jest uruchomienie obowiązkowego 2FA, bo to powinno zagospodarować dużą część problemów, z którymi się borykamy. Cały czas mówimy o koncie tradingowym, więc uważamy, że dla klientów ważne jest to, by mogli się dostać szybko do rachunku. Rozwiązania muszą dawać pełne bezpieczeństwo, ale nie mogą być zbyt skomplikowane" - dodał.
Jak poinformował prezes Omar Arnaout, spółka będzie także badać wzorce zachowań.
"Będziemy chcieli badać te wzorce – dziwne zachowania na rachunkach, miejsca logowania, schematy wpłat i wypłat – jeśli będzie to podejrzane, będziemy reagowali. Nie wiemy, czy to będą notyfikacje mailowe, krótkoterminowe blokady konta wymagające dodatkowego uwierzytelnienia" - dodał.
W pierwszym półroczu 2025 r. do grona użytkowników aplikacji i platformy XTB dołączyło ponad 361,6 tys. nowych klientów (+55,7 proc. rdr). W samym II kwartale spółka pozyskała ponad 167 tys. użytkowników.
Liczba aktywnych klientów wzrosła do rekordowego poziomu 853,9 tys. (+69,9 proc. rdr) wobec 502,6 tys. na koniec I półrocza 2024 roku.
Ambicją zarządu w 2025 r. jest pozyskiwanie średnio co najmniej 150 - 210 tys. nowych klientów kwartalnie. W następstwie realizowanych działań w pierwszych 30 dniach lipca 2025 r. grupa pozyskała łącznie 61,9 tys. nowych klientów.
"Mamy nadzieję przekroczyć poziom 2 mln klientów w tym roku" - powiedział prezes.
W ramach ekspansji zagranicznej XTB otworzyło drugie biuro w ZEA, gdzie koncentruje się na wzmacnianiu marki i świadomości oferty. W Chile spółka uzyskała kilka miesięcy temu dodatkową licencję na możliwość oferowania akcji i ETF.
"Od lat prowadzimy mały biznes na rynku węgierskim. Wzmocniliśmy markę i chcemy, by ten rynek stał się jednym z ważniejszych w Europie" - dodał Arnaout.
XTB rozpoczęło także działalność w Indonezji, a w Brazylii oczekuje na otrzymanie licencji.
"Dwa najważniejsze produkty wprowadzone w pierwszym półroczu to rachunki PEA dla klientów we Francji – ten produkt będzie dalej rozwijany. Drugi produkt to wprowadzenie IKZE w Polsce. Dodatkowe produkty, które chcemy wprowadzić w tym roku to opcje i kryptowaluty" - powiedział prezes Omar Arnaout.
"Wprowadzenie dyrektywy MiCA w Polsce cały czas się przesuwa. Aplikowaliśmy o licencję na Cyprze, jesteśmy w kontakcie z regulatorem i liczymy, że dostaniemy ją w ciągu kilku miesięcy. Sprawdzamy uruchomienie kryptowalut w innych naszych spółkach zależnych. Jeśli chodzi o Polskę musimy czekać na implementację dyrektywy. (...) Wszystko wskazuje na to, że nie pojawi się ona wcześniej niż w grudniu" - dodał członek zarządu.
XTB planuje także wprowadzenie opcji.
"Cały czas prowadzimy prace pod kątem rozwiązania technicznego. Najprawdopodobniej będzie ono gotowe wczesną jesienią, ale jesteśmy w procesie licencyjnym, który zależy od Komisji, więc trudno powiedzieć, kiedy będziemy gotowi ten produkt oferować. Ale mamy strategię podobną do tej związanej z kryptowalutami – myślimy o wprowadzeniu rozwiązania w spółkach zależnych i gdy będziemy mieli je gotowe, przenosić na kolejne rynki po otrzymaniu licencji" - powiedział Kaczmarzyk. (PAP Biznes)
doa/ gor/