Profil:
XTB SAXTB nie widzi znaczącego spadku klientów w Hiszpanii po zakazie reklamy CFD
XTB nie widzi obecnie znaczącego spadku nowych klientów w Hiszpanii pomimo wprowadzenia zakazu reklamy i marketingu kontraktów CFD, ale w dłuższym horyzoncie brak działań promocyjnych prawdopodobnie odbije się na tym negatywnie - ocenia prezes XTB Omar Arnaout.
"Nie dzielimy się szczegółowymi danymi, jeśli chodzi o każdy rynek, ale nie zmienia to faktu, że znacząco nie spadła nam liczba uzyskanych nowych klientów na rynku hiszpańskim. Nie prowadzimy działań marketingowych, dlatego koszty znacząco spadły na tym rynku" - powiedział Arnaout podczas czwartkowej konferencji prasowej.
"Nie możemy sami siebie oszukiwać, że taka tendencja będzie kontynuowana przez następny rok czy dwa z tego względu, że jest oczywiste, że jeśli nie będziemy wydawać środków na marketing, to z czasem będziemy pozyskiwali mniej klientów. Ale nie zmienia to faktu, że mamy plan na ten rynek, dlatego nasz oddział w Hiszpanii pozostał dokładnie taki sam pomimo, że nie prowadzimy działań marketingowych" - dodał.
Omar Arnaout ma nadzieję, że w 2025 roku XTB będzie mógł wprowadzić nowe produkty, które potencjalnie mogłyby zastąpić instrumenty CFD na rynku hiszpańskim.
Niedawno hiszpańska Krajowa Komisja Rynku Papierów Wartościowych (CNMV) podjęła interwencję produktową w sprawie kontraktów finansowych na różnice kursowe i innych produktów lewarowanych na rynku hiszpańskim.
Analiza przeprowadzona przez XTB wykazała, że decyzja zabrania reklamy kontraktów CFD i innych praktyk biznesowych w Hiszpanii, niezależnie od miejsca zamieszkania klienta, ale nie samego handlu. Sprzedaż kontraktów CFD jest dozwolona pod warunkiem, że następuje z wyłącznej inicjatywy inwestora, a firmom inwestycyjnym oferującym kontrakty CFD nie wolno umieszczać na swojej stronie internetowej informacji promocyjnych dotyczących tego typu produktów.
Jak podał XTB, w praktyce podmioty mające w swojej ofercie kontrakty CFD nie mogą reklamować na rynku hiszpańskim swojej działalności w żadnym zakresie.
XTB w trybie natychmiastowym wprowadził ograniczenia marketingu na tym rynku oraz podjął działania nakierowane na optymalizację strony kosztowej działalności.
Od ponad dwóch lat XTB nie prowadzi istotnych działań reklamowych związanych z CFD w Hiszpanii, a przychody grupy kapitałowej XTB uzyskane na rynku hiszpańskim wyniosły w 2023 r. ok. 11,3 proc. skonsolidowanych przychodów. (PAP Biznes)
pr/ asa/