Profil:
Zabka Group SA (Żabka)Żabka miała w IV kw. 987 mln zł skor. EBITDA; w '25 zakłada średni-wysoki jednocyfrowy wzrost LFL (opis)

Grupa Żabka zanotowała w czwartym kwartale 2024 roku 987 mln zł skorygowanej EBITDA wobec 836 mln zł rok wcześniej i wobec konsensusu 985,8 mln zł. Grupa planuje w 2025 roku wzrost sprzedaży LFL na poziomie od średnich do wysokich jednocyfrowych wartości procentowych - poinformowała spółka w komunikacie prasowym.
"Zgodnie z oczekiwaniami sprecyzowanymi podczas IPO, planujemy osiągnąć stabilną skorygowaną marżę EBITDA na poziomie zbliżonym do górnej granicy przedziału 12-13 proc. w krótkim i średnim terminie oraz wzrost sprzedaży LFL w 2025 roku na poziomie od średnich do wysokich jednocyfrowych wartości procentowych" - powiedziała, cytowana w komunikacie prasowym, Marta Wrochna-Łastowska, CFO Grupy Żabka.
"Oczekujemy również dalszego wzrostu zysku netto" - dodała.
Narastająco, po czterech kwartałach 2024 roku Grupa Żabka ma 23,797 mld zł przychodów (wzrost o 20,2 proc. rdr) i 3,505 mld zł skorygowanej EBITDA (wzrost o 23,7 proc. rdr). Zysk netto wyniósł 593 mln zł (wzrost o 66,4 proc. rdr). Skorygowany zysk netto w 2024 r. wzrósł o 66 proc. rdr do 714 mln zł.
Sprzedaż do klienta końcowego wynosiła w 2024 r. 27,277 mld zł i była wyższa o 19,8 proc. rdr.
Skorygowana marża EBITDA zwiększyła się w porównaniu do 2023 r. o 0,4 p.p. do 12,8 proc. Jak podała spółka, wynika to z efektywności kosztowej i spadku cen energii.
W 2024 r. sprzedaż LFL wzrosła o 8,3 proc., co - jak tłumaczy grupa - było efektem zarówno wyższego wolumenu sprzedaży na sklep, jak i korzystnego wpływu inflacji. W 2023 roku wzrost sprzedaży LFL wynosił 10,8 proc.
W samym IV kwartale 2024 roku przychody Grupy Żabka wyniosły 6,072 mld zł wobec 5,034 mld zł przed rokiem. Konsensus przewidywał 5,945 mld zł przychodów.
Sprzedaż do klienta końcowego w IV kw. wzrosła do 6,885 mld zł z 5,833 mld zł w IV kwartale 2023 r.
Sprzedaż LFL wzrosła w IV kwartale o 7,1 proc. wobec 10,6 proc. wzrostu w analogicznym okresie rok wcześniej.
Grupa zanotowała w IV kw. 987 mln zł skorygowanej EBITDA wobec 836 mln zł rok wcześniej. Analitycy spodziewali się 985,8 mln zł skorygowanego wyniku EBITDA. Raportowana EBITDA wzrosła do 891 mln zł z 804 mln zł przed rokiem.
Zysk netto w IV kw. wyniósł 216 mln zł wobec 209 mln zł rok wcześniej.
Grupa w 2024 r. wygenerowała 1,5 mld zł wolnych przepływów pieniężnych, a jej wskaźnik zadłużenia dług netto/ skorygowanej EBITDA poprawił się z 2,3x do 1,5x.
CAPEX w ubiegłym roku wyniósł 1.675 mln zł (wzrost o 24 proc. rdr), z czego 623 mln zł wydanych zostało w IV kwartale (wzrost o 35 proc. rdr).
"W 2025 roku priorytetem pozostaje dalszy wzrost wartości dla akcjonariuszy poprzez umacnianie pozycji rynkowej grupy. Zamierzamy konsekwentnie rozwijać sieć sprzedaży, wzmacniać naszą obecność w kanałach cyfrowych oraz optymalizować ofertę ekosystemu convenience, by w pełni wykorzystać potencjał wzrostowy grupy" - powiedział prezes grupy Tomasz Suchański.
Na koniec 2024 r. sieć sklepów Grupy Żabka liczyła 11.069 lokalizacji, dzięki otwarciu 1.166 nowych placówek. W 2024 r. grupa weszła na rynek rumuński, otwierając tam do końca ubiegłego roku 60 placówek.
"Naszym średnioterminowym celem jest podwojenie wartości sprzedaży do klienta końcowego pomiędzy 2023 a 2028 rokiem, realizowane poprzez dalsze otwieranie ponad 1000 sklepów rocznie oraz wzrost sprzedaży w istniejących lokalizacjach (LFL) i kanałach cyfrowych. W obszarze Digital Consumer Offering (DCO) stawiamy sobie za cel 5-krotny wzrost sprzedaży do klienta końcowego do 2028 roku" - powiedział Tomasz Blicharski, Chief Strategy & Development Officer. (PAP Biznes)
pel/