Profil:
Zabka Group SA (Żabka)Żabka zakłada w I kw. średni jednocyfrowy wzrost LFL; w '25 liczy na zbliżoną marżę EBITDA rdr (opis)

Grupa Żabka oczekuje w I kwartale średniego jednocyfrowego wzrostu LFL w wyniku wpływu sezonowości i efektu wysokiej bazy - poinformowali przedstawiciele spółki. Grupa zakłada, że jej marża EBITDA w tym roku będzie zbliżona do osiągniętej w 2024 roku.
"Jeśli chodzi o bieżącą sprzedaż, nadal obserwujemy silne wyniki handlowe. W pierwszym kwartale spodziewamy się wzrostu LFL na poziomie średnim jednocyfrowym, co odzwierciedla zarówno sezonowość, m.in. negatywny efekt pogody, efekt kalendarza, jak i efekt wysokiej bazy z pierwszego kwartału 2024 roku" - powiedziała podczas telekonferencji Marta Wrochna-Łastowska, CFO Grupy Żabka.
Grupa podała wcześniej, że planuje w całym 2025 roku wzrost sprzedaży LFL na poziomie od średnich do wysokich jednocyfrowych wartości procentowych.
Spółka planuje też osiągnąć stabilną skorygowaną marżę EBITDA na poziomie zbliżonym do górnej granicy przedziału 12-13 proc. w krótkim i średnim terminie.
"Spodziewamy się stabilnej marży EBITDA skorygowanej w górnym przedziale celu między 12 a 13 proc., zarówno w 2025, jak i w średnim terminie. W 2025 zakładamy, że marża na poziomie grupy będzie na poziomie zbliżonym do tej, którą osiągnęliśmy w 2024 roku" - powiedziała Wrochna-Łastowska.
"Skorygowana marża zysku netto będzie w dalszym ciągu rosła do poziomu mniej więcej 3 proc. w 2025 roku oraz 4,5 proc. w okresie średnioterminowym" - dodała CFO.
W 2024 roku Grupa Żabka miała 23,797 mld zł przychodów (wzrost o 20,2 proc. rdr) i 3,505 mld zł skorygowanej EBITDA (wzrost o 23,7 proc. rdr). Zysk netto wyniósł 593 mln zł (wzrost o 66,4 proc. rdr). Skorygowany zysk netto w 2024 r. wzrósł o 66 proc. rdr do 714 mln zł.
Sprzedaż do klienta końcowego wynosiła w 2024 r. 27,277 mld zł i była wyższa o 19,8 proc. rdr.
Skorygowana marża EBITDA zwiększyła się w porównaniu do 2023 r. o 0,4 p.p. do 12,8 proc. Jak podała spółka, wynika to z efektywności kosztowej i spadku cen energii.
W 2024 r. sprzedaż LFL wzrosła o 8,3 proc., co - jak tłumaczy grupa - było efektem zarówno wyższego wolumenu sprzedaży na sklep, jak i korzystnego wpływu inflacji. W 2023 roku wzrost sprzedaży LFL wynosił 10,8 proc.
"Wyniki finansowe za 2024 rok są bardzo dobre. Zrealizowaliśmy wszystkie cele prezentowane podczas IPO" - powiedziała CFO.
"Żabka jest pewna realizacji krótkoterminowych i średnioterminowych perspektyw wzrostu i rentowności zgodnie z tym, co zostało zakomunikowane podczas IPO" - dodał prezes grupy Tomasz Suchański.
Grupa zapowiadała podczas IPO, że jej celem strategicznym jest podwojenie sprzedaży do klienta końcowego w latach 2023-28, realizowane poprzez dalsze otwieranie ponad 1000 sklepów rocznie oraz wzrost sprzedaży w istniejących lokalizacjach (LFL) i kanałach cyfrowych. Wśród celów jest też 5-krotne zwiększenie sprzedaży w biznesach cyfrowych (DCO) do 2028 roku. W 2024 roku biznesy cyfrowe osiągnęły dodatni wynik EBITDA. (PAP Biznes)
pel/ gor/