Zawieranie umów z naboru, w którym startował ElectroMobility, może być przedłużone do końca I kw. '26

W ramach finalnej rewizji KPO resort klimatu chce wydłużyć okres oceny wniosków w naborze, w którym wniosek złożyła spółka ElectroMobility Poland tak, by umowy nie musiały być podpisywane do końca tego roku, tylko do końca pierwszego kwartału przyszłego roku - poinformował PAP Biznes wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta.


Spółka ElectroMobility Poland złożyła wniosek na ok. 4,5 mld zł w naborze NFOŚiGW w ramach działania E3.1.1 KPO (wsparcie dla gospodarki niskoemisyjnej), który trwał od końca maja do 4 lipca. Budżet tego programu wynosi blisko 4,8 mld zł, a wsparcie przewidziano w formie wejścia kapitałowego.

"To jest procedura konkursowa, ElectroMobility Poland złożyła jeden z kilku wniosków, które są w trakcie oceny. NFOŚiGW wynajął doradcę zewnętrznego do pomocy przy ich ocenie. I ta procedura trwa" - powiedział Bolesta, zauważając jednocześnie, że wniosek spółki to ok. 90 proc. budżetu całego konkursu.

Dodał, że ta ocena jest dosyć skomplikowana, więc w ramach już ostatniej rewizji KPO resort klimatu chce wydłużyć okres oceny wniosków w tym naborze do momentu podpisania umów tak, by umowy nie musiały być podpisywane do końca tego roku, tylko do końca pierwszego kwartału przyszłego roku.

"Natomiast to jest procedura konkursowa. Wszystkie te firmy, które złożyły wnioski mają na pewno głębokie przekonanie o tym, że wygrają. Natomiast my, jaki będzie wynik, jeszcze nie wiemy. Ocena jest w trakcie" - podkreślił.

Pytany o to, jak w ramach oceny traktowana jest ewentualność partnerstwa w projekcie z chińską firmą odparł, że doradca jeszcze nie przygotował raportu na ten temat.

"Trudno jest się więc wypowiadać w tej kwestii na tę chwilę" - zaznaczył.

Pytany, co będzie ze wsparciem dla ElectroMobility Poland w przypadku, gdy KE nie zgodzi się na przedłużenie terminu na podpisywanie umów w ramach naboru NFOŚiGW, odparł, że wtedy trzeba będzie zrobić wszystko, żeby przyspieszyć prace z doradcą.

"Będziemy musieli tak popracować z doradcą, żeby jednak podjąć tę decyzję na temat podpisania albo niepodpisania umów jeszcze w tym roku" - zaznaczył Bolesta.

23 września prezes ElectroMobility Poland Tomasz Kędzierski powiedział, iż liczy, że w październiku zapadnie decyzja w sprawie finansowania budowy fabryki polskiego samochodu elektrycznego. Firma wnioskowała o 4,5 mld zł wsparcia z KPO w ramach konkursu NFOŚiGW.

Środki miałyby posłużyć na uruchomienie w Jaworznie produkcji samochodów elektrycznych i hybrydowych, z tego 1,4 mld zł środków KPO miałoby zostać przeznaczone na program rozwoju polskich dostawców, którzy mogliby obsługiwać fabrykę.

Zdaniem Kędzierskiego nie można podpisać umowy wykonawczej bez wcześniejszego dokapitalizowania. ElectroMobility Poland rozmawia z producentami motoryzacyjnymi specjalizującymi się w napędach elektrycznych, w tym z dwoma pochodzącymi z Chin, z którymi spółka podpisała memorandum of understanding.

Julita Żylińska (PAP Biznes)

jz/ ana/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5675 -0,06%
1 EUR 4,2583 0,03%
1 GBP 4,8940 -0,08%
100 JPY 2,4090 0,42%
1 USD 3,6778 0,32%