Ministerstwo Infrastruktury chce rozwijać gospodarkę morską; liczy na wzrost przeładunków w '25
Polska stawia na rozwój gospodarki morskiej i liczy na wzrost przeładunków w 2025 r. m.in. dzięki rozbudowie terminala w Gdańsku. Do 2030 r. potencjał przeładunkowy portów kontenerowych może wzrosnąć trzykrotnie - poinformował wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
"Mamy największy terminal kontenerowy na Bałtyku, do którego przypływają statki z Dalekiego Wschodu. Port ma już wielki potencjał, ale będzie go zwiększał. Ostatni rok pokazał, że liczba przeładowanych kontenerów była rekordowa w historii Polski – 3,3 mln TEU. Baltic Hub odegrał w tym kluczową rolę. Budowany jest też terminal instalacyjny dla polskich farm wiatrowych, który będzie oddany do użytku w drugiej połowie 2026 r., więc bardzo wzrasta potencjał Portu w Gdańsku – gospodarczy, ale i energetyczny, bo budujemy m.in. terminal gazowy FSRU. Perspektywy na przyszłość są obiecujące" - powiedział wiceminister dziennikarzom podczas inauguracji prac nowego terminala T3 w Gdańsku.
Marchewka dodał, że liczy na wzrost możliwości przeładunkowych w 2025 r. dzięki nowemu terminalowi.
"Liczymy mocno na wzrost. Poczekajmy na to, jakie będą statystyki, ale jestem przekonany, że po rekordowym 2024 r. i rozbudowie terminala te liczby będą jeszcze większe. Wszyscy będą mieli z tego korzyści – w tych kontenerach przepływają nie tylko dobra, które trafiają do Polaków, ale jadą dalej, a Polska na tym zarabia – wartość podatków naliczanych w portach to 56 mld zł w 2024 r. Z wielkim optymizmem patrzymy też na 2025 r." - ocenił.
Wiceminister poinformował, że Polska stawia na rozwój gospodarki morskiej, a rozwój portów jest tego fundamentem.
"Oprócz rozbudowy portu w Gdańsku realizujemy inwestycje, które dotyczą budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu. Mamy już decyzję środowiskową dla tej inwestycji, prowadzimy proces związany z przygotowaniem do rozbudowy terminala kontenerowego w Gdyni. Chcemy, by do 2030 r. potencjał przeładunkowy naszych portów kontenerowych wzrósł trzykrotnie" - powiedział.
"Prace nad przetargiem w Świnoujściu już się dzieją. Po uzyskaniu decyzji środowiskowej podjęliśmy działania związane z realizacją dokumentacji projektowej. Realizowane są wywiady ferromagnetyczne, ogłosiliśmy przetargi na przebudowę drogi kolejowej tzw. Nadodrzanki (...). Chciałbym, aby zgodnie z planem terminal został uruchomiony w 2029 r. Jest to duże przedsięwzięcie inżynierskie, ale wszystko idzie zgodnie z planem" - dodał Marchewka.
W piątek w Gdańsku oficjalnie rozpoczął działalność nowy terminal T3 w Baltic Hub. Dzięki tej inwestycji zdolność przeładunkowa Baltic Hub wzrośnie z 3 to 4,5 mln TEU, co uplasuje gdański terminal wśród największych terminali kontenerowych w Europie.
W 2024 roku polskie porty obsłużyły rekordowe 3,3 miliona TEU, co stanowi wzrost o 10 proc. względem roku poprzedniego. Baltic Hub odpowiadał za ponad 2,2 miliona TEU tego wyniku. (PAP Biznes)
doa/ gor/