Polska odnotowała w '23 poprawę we wszystkich wskaźnikach w WGI Banku Światowego
Bank Światowy opublikował wskaźniki Worldwide Governance Indicators (WGI) 2023 r., które odgrywają istotną rolę w metodologiach ratingowych agencji Moody's i Fitch. Polska odnotowała bezwzględną i relatywną poprawę we wszystkich wskaźnikach.
Poniżej wartości wskaźników (od -2,5 do 2,5) dla Polski. Im wyższa wartość, tym lepiej postrzegane governance w danej kategorii.
Subindeksy | 2016 | 2021 | 2022 | 2023 |
Voice & Accountability | 0,84 | 0,58 | 0,60 | 0,63 |
Political Stability and Absence of Violence/Terrorism | 0,50 | 0,49 | 0,51 | 0,56 |
Government Effectiveness | 0,65 | 0,25 | 0,26 | 0,42 |
Regulatory Quality | 0,91 | 0,83 | 0,72 | 0,78 |
Rule of Law | 0,59 | 0,43 | 0,43 | 0,46 |
Control of Corruption | 0,76 | 0,55 | 0,51 | 0,57 |
Poniżej tabela z miejscem Polski na skali centylowej od 0 do 100 proc. Przykładowo, wynik na poziomie 80 proc. oznacza, że dla 80 proc. krajów uwzględnionych w wyliczeniu wartość wskaźnika jest niższa, a dla 20 proc. wyższa w odniesieniu do badanego kraju.
Subindeksy | 2016 | 2021 | 2022 | 2023 |
Voice & Accountability | 74,38 | 63,77 | 65,7 | 67,65 |
Political Stability and Absence of Violence/Terrorism | 63,33 | 61,32 | 61,79 | 63,98 |
Government Effectiveness | 72,38 | 61,43 | 61,79 | 66,51 |
Regulatory Quality | 79,52 | 75,71 | 74,53 | 76,42 |
Rule of Law | 71,43 | 64,29 | 64,15 | 65,09 |
Control of Corruption | 75,71 | 68,10 | 68,40 | 68,87 |
BŚ publikuje WGI co roku jesienią, a dane w całości dotyczą roku poprzedzającego ich publikację.
Co odzwierciedlają poszczególne wskaźniki WGI:
Voice & Accountability - stopień zdolności do uczestniczenia obywateli w wyborach i innych wolności obywatelskich (wypowiedzi, zgromadzeń, mediów).
Political Stability and Absence of Violence/Terrorism - prawdopodobieństwo wystąpienia niestabilności politycznej i/lub politycznie motywowanej przemocy, w tym terroryzmu.
Government Effectiveness - jakość usług publicznych, jakość służby cywilnej i jej niezależność od presji politycznej, jakość procesu politycznego, implementacji jego wyników i wiarygodność rządu przy wdrażaniu tych rozwiązań.
Regulatory Quality - zdolność rządu do formułowania i implementacji prawodawstwa, które umożliwia działanie i promuje rozwój sektora prywatnego.
Rule of Law - stopień przestrzegania przez różne podmioty zasad społecznych i pewność co do ich przestrzegania, w szczególności jakość: egzekwowania kontraktów, prawa własności, policji, sądów oraz prawdopodobieństwo wystąpienia przestępstw i przemocy.
Control of Corruption - stopień, w jakim władza publiczna jest wykorzystywana do celów prywatnych, w tym mniejsze i większe przejawy korupcji, a także "zagarnięcie" państwa przez elity i prywatne interesy (w ujęciu bezwzględnym wyższy wskaźnik oznacza niższą korupcję).
Pełna metodologia WGI i dane dostępne są na stronach Banku Światowego.
Dane WGI są brane pod uwagę przez agencje Moody's i Fitch w procesie tworzenia oceny ratingowej kraju.
Moody's stosuje wskaźniki WGI jako jeden z elementów oceny jakości instytucjonalnej kraju (sekcje metodologii: "jakość instytucji legislacyjnych i władzy wykonawczej", "siła społeczeństwa obywatelskiego oraz sądownictwa"). Ponadto wskaźniki WGI służą do oceny ryzyka politycznego danego kraju ("ryzyko krajowe i geopolityczne"). Moody's wykorzystuje wszystkie wskaźniki WGI, w zależności od sekcji metodologii.
Ważniejszą niż u Moody's rolę wskaźniki WGI odgrywają w metodologii Fitch, gdzie odpowiadają one za ponad 20 proc. wagi dla całej oceny ratingowej. Fitch bierze pod uwagę średnią ze wszystkich 6 wskaźników WGI.
Pełne wersje metodologii dostępne są na stronach internetowych agencji. (PAP Biznes)
tus/ asa/