Rząd zdecydował o wyborze Szwecji jako partnera do zakupu okrętów podwodnych - Kosiniak-Kamysz (opis)
Rada Ministrów zdecydowała o wyborze Szwecji jako partnera w programie Orka, który przewiduje zakup trzech okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej - poinformował wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz. Jak wskazał, jest to inwestycja powyżej 10 mld zł. Zawarcie umowy ma nastąpić najpóźniej w II kw. 2026 r.
"Finalizujemy ten temat, Polska pozyska trzy okręty podwodne w programie Orka (...) Dzisiaj Rada Ministrów zdecydowała o wyborze partnera do pozyskania, budowy i później eksploatacji okrętów podwodnych, Królestwa Szwecji" - powiedział Kosiniak-Kamysz.
"Chciałbym jeszcze w tym roku zawrzeć umowę międzyrządową pomiędzy rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Królestwa Szwecji. Szwecja przedstawiła najlepszą ofertę według zespołu i to zostało potwierdzone przez Radę Ministrów w obiektywnej analizie wszystkich kryteriów. Zarówno wynikających z czasu dostawy, ceny, wartości, zdolności operowania szczególnie w basenie Morza Bałtyckiego" - dodał.
Kosiniak-Kamysz podkreślił, że oferta wiąże się także z dodatkowymi inwestycjami w polski przemysł - chodzi m.in. o wyposażenie polskich stoczni w kompetencje do serwisowania okrętów, a także ze zobowiązaniem Szwecji do zakupów polskiego uzbrojenia.
"Oprócz tego chcieliśmy pozyskać dodatkowe umiejętności dla polskiego przemysłu stoczniowego. I takie deklaracje ze strony Szwecji były najdalej idące" - powiedział.
"Dotyczące inwestycji w polskim przemyśle zbrojeniowym, serwisowania, naprawy. Wszystko ma się odbywać niezależnie z uzyskanymi kompetencjami przez polski przemysł zbrojeniowy, przez polski przemysł stoczniowy. Do tego Szwedzi w tej ofercie zobowiązują się do zakupu polskiego uzbrojenia" - dodał.
Oferta Szwecji wiąże się też z tzw. gap fillerem, czyli rozwiązaniem pomostowym, zanim gotowe okręty trafią na wyposażenie Marynarki Wojennej - od 2027 polscy marynarze mają uzyskać dostęp do nowocześniejszego niż wysłużony ORP Orzeł okrętu szkoleniowego.
Kosiniak-Kamysz, wskazał, że ostateczny koszt będzie znany w wyniku umowy wykonawczej.
"Mogę powiedzieć, że to jest powyżej 10 mld zł inwestycji" - powiedział.
Zapytany o harmonogram poinformował, że zawarcie umowy nastąpi najpóźniej w II kw. 2026 r. (PAP Biznes)
pat/ jz/ ana/