W '24 ceny produktów lub usług podniosło 55 proc. firm vs. 72 proc. w '23 - PIE
W 2024 r. ceny produktów lub usług podniosło 55 proc. firm, a 40 proc. pozostawiło je bez zmian - wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego. To wyraźnie mniejszy odsetek firm podnoszących ceny niż w 2022 r. (74 proc.) i 2023 r. (72 proc.).
"Ponad połowa firm (55 proc.) zadeklarowała, że w 2024 r. podniosła ceny oferowanych produktów lub usług, a 40 proc. pozostawiło ceny bez zmian – wynika z badań PIE przeprowadzonych w grudniu 2024 r. na próbie 1000 przedsiębiorstw. W porównaniu z podobnymi badaniami PIE z lat 2022 i 2023 wynika, że odsetek firm deklarujących podwyżkę cen zmniejszył się o ok. 20 pkt. proc. W 2022 r. aż 74 proc., a w 2023 r. 72 proc. firm zwiększyło ceny swoich produktów lub usług. Jednocześnie w 2024 r., w porównaniu z latami poprzednimi, odsetek firm, które utrzymały ceny na dotychczasowym poziomie wzrósł o ok. 20 pkt. proc. Oznacza to, że sytuacja cenowa stabilizuje się w stosunku do poprzednich lat, mimo wciąż odczuwanej inflacji" - napisał PIE w raporcie.
Wzrost cen oferowanych produktów i usług częściej deklarowały małe przedsiębiorstwa niż duże - odpowiednio 58 proc. i 50 proc. W latach poprzednich odsetek ten wynosił nawet 81 proc. dla dużych przedsiębiorstw.
Odsetek utrzymujących ceny kształtował się na zbliżonym poziomie w 2024 r., przy czym mikrofirmy częściej niż średnie firmy decydowały się utrzymywać poziom cen (43 proc. wobec 37 proc.).
Blisko co dziesiąte duże przedsiębiorstwo deklarowało obniżanie cen produktów lub usług, podczas gdy tylko 3 proc. małych firm podjęło takie działanie. W latach 2022-2023 udział obniżających ceny wśród dużych przedsiębiorstw był prawie dwukrotnie niższy niż w 2024 r. Duże firmy, dzięki korzystniejszym warunkom negocjacyjnym, miały większą możliwość utrzymania stabilności cen, a nawet ich obniżenia.
Podniesienie cen produktów lub usług w 2024 r. najczęściej deklarowały firmy handlowe (63 proc.) oraz przedsiębiorstwa prowadzące działalność profesjonalną, naukową lub techniczną (59 proc.).
W latach 2022-2023 ceny podnosiły przede wszystkim przedsiębiorstwa związane z zakwaterowaniem i gastronomią (blisko 90 proc.). Była to reakcja na ograniczenia w czasie pandemii COVID-19, wysoką inflację, a także wzrost kosztów energii i zatrudnienia.
Stabilizacja cen dotyczyła w 2024 r. przede wszystkim przedsiębiorstw z sektorów: kultura, rozrywka i rekreacja oraz informacja i komunikacja. Co najmniej połowa firm z tych branż zadeklarowała, że nie zmieniała wysokości cen (odpowiednio 64 proc. i 50 proc). Utrzymanie niezmienionego poziomu cen wśród przedsiębiorstw związanych z kulturą, rozrywką i rekreacją wynika m.in. ze słabnącego popytu zgłaszanego przez gospodarstwa domowe. (PAP Biznes)
tus/ ana/