Firmy, które wcześniej wdrożyły agentów AI, uzyskują wyższe zwroty z tej inwestycji - Google Cloud

Firmy, które wcześniej wdrożyły agentów AI, uzyskują wyższe zwroty z tej inwestycji, a ponad połowa (53 proc.) menedżerów wyższego szczebla wskazuje na 6-10 proc. wzrost przychodów dzięki generatywnej AI - wynika z raportu "Zwrot z inwestycji w AI", przygotowanego przez National Research Group dla Google Cloud.


Raport analizuje wpływ AI na przychody biznesów o zasięgu globalnym, których roczne przychody przekraczają 10 milionów dolarów. Opracowane dla Google Cloud badanie opiera się na odpowiedziach 3346 menedżerów wyższego szczebla z 24 krajów m.in. Ameryki Północnej, Europy i Bliskiego Wschodu oraz regionu Azji i Pacyfiku. Znaczna część z nich (74 proc.) podkreśla, że ich organizacja osiągnęła zwrot z inwestycji w sztuczną inteligencję już w pierwszym roku implementacji. Duża rolę odegrało w tym zastosowanie agentów AI.

Badanie wykazało również, że agenty AI — specjalistyczne duże modele językowe (LLM), które potrafią planować, wyciągać wnioski i wykonywać zadania — stają się powszechne w organizacjach.

Podano, że globalnie, ponad połowa (52 proc.) pytanych menedżerów wskazała, że ich firmy aktywnie korzystają z agentów AI. W przypadku europejskich firm, prawie połowa z nich (47 proc.) wskazała, że już z nich korzysta, a niemal 1/3 (32 proc.) z nich wdrożyło już ponad dziesięć takich rozwiązań.

Wskazano, że najczęstsze wykorzystanie agentów AI w Europie obejmuję: wsparcie techniczne (47 proc.), ze zwrotem z inwestycji wynoszącym 26 proc., zwiększenie efektywności obsługi klienta i jego doświadczeń (46 proc.), gdzie zwrot z inwestycji sięga 30 proc., operacje z zakresu bezpieczeństwa i cyberbezpieczeństwa (46 proc.), a zwrot z inwestycji to 29 proc. oraz marketing (44 proc.), ze zwrotem z inwestycji na poziomie 27 proc.

"Prawie połowa (49 proc.) europejskich menedżerów twierdzi, że ponad 50 proc. przyszłego budżetu ich organizacji przeznaczonego na rozwój sztucznej inteligencji docelowo zostanie przypisana wprowadzeniu agentów AI" - napisano.

Główne korzyści z wdrożenia generatywnej AI wśród europejskich firm skupiają się na: wzroście produktywności (69 proc., bez zmian w porównaniu z 2024 rokiem), wpływie na doświadczenia klientów (user experience; 60 proc., wzrost o 4 p.p.), rozwoju biznesu (52 proc., spadek o 9 p.p.), marketingu (52 proc., bez zmian rok do roku), a także bezpieczeństwie (47 proc., spadek o 8 p.p.).

"Agenty AI wyznaczają nową erę w biznesie, przechodząc od systemów, które tylko przewidują lub tworzą, do takich, które potrafią planować, wyciągać wnioski i działać pod nadzorem. Nasze dane pokazują, że pierwsi użytkownicy agentic AI wykorzystują je do rozwiązywania złożonych, specyficznych dla branży zadań – od wykrywania oszustw w usługach finansowych po kontrolę jakości w handlu detalicznym. Nie chodzi tu tylko o wydajność, lecz o osadzanie sztucznej inteligencji bezpośrednio w biznesie" - powiedziała cytowana w komunikacie prasowym Carrie Tharp, wiceprezydent, Strategic Industries, Google Cloud.

Jak pokazało badanie, zwroty z inwestycji w generatywną AI pozostają na podobnym poziomie jak w ubiegłym roku. Globalnie 74 proc. kadry kierowniczej stwierdziło, że ich organizacje osiągnęły zwrot z inwestycji (ROI) już w pierwszym roku. Ponadto, ponad połowa respondentów (53 proc.) odnotowała wzrost przychodów, szacując zyski na 6-10 proc., co jest wynikiem zbliżonym do 2024 roku (52 proc.).

Podano, że wraz ze wzrostem inwestycji w generatywną AI, w Europie 77 proc. kadry kierowniczej potwierdziło zwiększenie wydatków na tę technologię wraz ze spadkiem jej kosztów, a 44 proc. przekierowało budżety nieprzeznaczone na AI na ten cel. Pojawiają się też nowe wyzwania – 37 proc. respondentów globalnie, w tym 34 proc. w Europie, wskazało prywatność i bezpieczeństwo danych jako jeden z trzech najważniejszych czynników przy wyborze dostawcy rozwiązań LLM, zaraz po integracji z istniejącymi systemami i kosztami.

"W 2024 roku udowodniliśmy, że generatywna sztuczna inteligencja działa. Teraz, w 2025 roku, firmy będą budować na tym sukcesie i czerpać z niego korzyści. Głównymi wyzwaniami dla większości organizacji są bezpieczeństwo danych i integracja z obecnymi systemami. Kluczem do sukcesu jest zatem przyjęcie nowoczesnej strategii danych i silne nimi zarządzanie od samego początku" - powiedział Oliver Parker, wiceprezydent, Global Generative AI Go-To-Market, Google Cloud. (PAP Biznes)

alk/ ana/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5378 -0,13%
1 EUR 4,2553 -0,08%
1 GBP 4,9112 0,26%
100 JPY 2,4628 0,16%
1 USD 3,6501 -0,10%

Powiązane