Ponad 40 proc. polskich firm, aby obniżyć koszty stawia na zarządzanie personelem i automatyzację - Future Mind
Ponad 40 proc. polskich firm, aby obniżyć koszty stawia na zarządzanie personelem i automatyzację - wynika z "Barometru Retail", autorstwa firmy doradczo-technologicznej Future Mind.
Najnowszy Barometr Retail ujawnia, że 44 proc. polskich przedsiębiorstw planuje w 2025 roku skoncentrować się na zarządzaniu personelem jako głównej strategii obniżenia kosztów operacyjnych.
Jednocześnie, około jedna piąta firm zamierza w znacznym stopniu wdrożyć automatyzację, aby usprawnić pracę i poprawić doświadczenia pracowników, podczas gdy prawie połowa planuje stosować te rozwiązania w umiarkowanym stopniu. Wsparciem w osiąganiu tych celów są m.in. aplikacje typu B2E (Business to Employee), które dostarczają niezbędnych narzędzi do ich realizacji oraz w efekcie optymalizacji wydatków.
Badanie wskazuje, że zarządzanie personelem, obejmujące zoptymalizowane planowanie pracy, przekwalifikowanie pracowników oraz redukcję nadgodzin, jest najczęściej wybieraną strategią ograniczania wydatków operacyjnych przez prawie połowę respondentów.
Negocjacje z dostawcami są na drugim miejscu. 35 proc. firm planuje obniżyć koszty poprzez renegocjowanie umów, hurtowe zakupy lub zmianę dostawców. Automatyzacja procesów zajmuje trzecie miejsce z 32 proc. udziałem, zawierając takie działania jak zautomatyzowane kasy, zarządzanie zapasami czy robotyzacja czynności.
Z kolei optymalizacja zapasów, w tym prognozowanie popytu oparte na sztucznej inteligencji oraz redukcja nadmiernych zapasów i odpadów, jest planowana przez ponad jedną trzecią firm.
"Nasze badanie pokazuje, że polscy retailerzy koncentrując się na zarządzaniu personelem i automatyzacji, kierują się pragmatyzmem. Automatyzacja to przede wszystkim tworzenie spójnego ekosystemu, gdzie różne systemy komunikują się ze sobą, eliminując silosy informacyjne i redukując potrzebę ręcznego przenoszenia danych" - powiedział cytowany w komunikacie prasowym Emil Waszkowski, Head of Strategy w Future Mind.
Wskazano, że w obliczu rosnącej konkurencji oraz dynamicznych zmian w preferencjach konsumentów, firmy muszą wdrażać skuteczne strategie, aby utrzymać swoją pozycję na rynku. Dlatego podejmowane działania mające na celu redukcję kosztów i zwiększenie efektywności operacyjnej są kluczowe dla przetrwania i rozwoju w obecnym środowisku biznesowym. Podano, że efektywne funkcjonowanie organizacji wymaga uwzględnienia wielu aspektów – od zarządzania zasobami ludzkimi, przez logistykę, aż po kontrolę jakości i obsługę klienta. W każdym z tych obszarów aplikacje B2E odgrywają kluczową rolę, dostarczając narzędzia umożliwiające pracownikom szybsze i bardziej efektywne wykonywanie swoich obowiązków.
Według respondentów, 21 proc. przedsiębiorstw planuje w znacznym stopniu wdrożyć automatyzację w celu usprawnienia pracy i poprawy doświadczeń pracowników. Z kolei 44 proc. zamierza stosować te rozwiązania w umiarkowanym stopniu. 23,5 proc. planuje ich minimalne wykorzystanie, a jedynie 6 proc. nie przewiduje implementacji.
"Wyniki jasno pokazują, że te rozwiązania odgrywają istotną rolę w strategii wielu firm, jednak zarządzanie personelem nadal pozostaje priorytetem dla większości z nich. Przedsiębiorstwa dążą do zrównoważonego podejścia, łącząc optymalizację operacyjną z troską o rozwój i satysfakcję pracowników" - napisano.
Barometr Retail powstał na podstawie badania zrealizowanego na grupie 34 ekspertów, osób decyzyjnych związanych z sektorem handlu detalicznego, przy użyciu metody CAWI. Pokazuje on przewidywania dotyczące kierunku rozwoju branży detalicznej w najbliższych miesiącach. Projekt realizowany przy współpracy z redakcją „Wiadomości Handlowe”. (PAP Biznes)
alk/ ana/