PŚO w długim terminie chce objąć zasięgiem sieci FTTH ponad 6 mln domostw
Polski Światłowód Otwarty w długim terminie chce mieć w zasięgu swojej sieci FTTH (światłowód do domu) 6 mln domostw - poinformował podczas spotkania prasowego prezes spółki Ignacio Irurita. Łączna wartość realizowanych inwestycji, służących osiągnięciu tego celu, aktualnie wynosi ok. 1,3 mld.
Ponadto do końca 2025 r. spółka poprzez rozbudowę i modernizację planuje zwiększyć zasięg sieci FTTH o 520 tys. gospodarstw domowych, z czego 200 tys. to nowe inwestycje w infrastrukturę światłowodową, a 320 tys. - modernizacje z technologii HFC do FTTH.
"Skupiamy się głównie na ekspansji poprzez rozbudowę oraz modernizację istniejącej infrastruktury. Naszym priorytetem na najbliższy czas jest również efektywna komercjalizacja sieci we współpracy z naszymi partnerami hurtowymi. Chcemy też rozszerzyć grono operatorów na sieci PŚO w ramach otwartego dostępu do sieci szerokopasmowej" - powiedział prezes, Ignacio Irurita.
Dodał, ze PŚO będzie analizował rynek pod kątem akwizycji lokalnych firm i gdy pojawi się dobra okazja, to przeprowadzi M&A.
Jak wskazano, w trakcie swojej dwuletniej działalności operator poprzez rozbudowę sieci i akwizycje zwiększył zasięg swojej sieci o ponad 370 tys. gospodarstw domowych do ponad 4,1 mln (z czego 900 tys. to sieć światłowodowa), inwestując w tym czasie ponad 780 mln zł. Na tę liczbę składają się inwestycje w budowę infrastruktury FTTH - łącznie 226 tys. gospodarstw domowych oraz 146 tys. gospodarstw domowych pozyskanych dzięki przejęciom regionalnych firm.
Polski Światłowód Otwarty przeprowadził w tym czasie również modernizację sieci HFC do standardu FTTH w 423 tys. gospodarstw domowych.
Infrastruktura PŚO jest dostępna w 16 województwach, 227 gminach i 280 miastach w Polsce.
PŚO obecnie współpracuje z ogólnopolskimi dostawcami: Play, T-Mobile, Netia, Plus, Orange oraz lokalnymi: RFC, Flashnet, Netronik i Intertell. W przypadku większości z nich usługi hurtowe są udostępnianie zarówno na sieci FTTH, jak i HFC. Wzrost zainteresowania operatorów detalicznych świadczeniem usług na zasięgu HFC zdecydowanie wzrósł po wdrożeniu na nim modelu Bitstream Access (BSA). Dzięki temu, sposób, w jaki operatorzy zyskują dostęp do obu sieci - HFC i FTTH został ujednolicony, a integracja z PŚO stała się łatwiejsza i tańsza.
W 2024 r. liczba nowych klientów końcowych na sieci PŚO wyniosła 169 tys., z czego 133 tys. na sieci HFC, a 36 tys. na FTTH. (PAP Biznes)
mcb/ asa/