Spyrosoft stawia na dalszą dywersyfikację grupy i kolejne akwizycje

Spyrosoft stawia na dalszą dywersyfikację grupy i kolejne akwizycje - poinformowali przedstawiciele grupy na konferencji prasowej. Spółka widzi potencjał m.in. w obszarze związanym z komunikacją satelitarną.


"Jeżeli chodzi o perspektywę to głównym kierunkiem jest podtrzymanie naszego kluczowego aspektu jakim jest dywersyfikacja. To nam bardzo dobrze wychodzi, a dywersyfikacja grupy dodatkowo bardzo dobrze inkubuje różnego rodzaju zawirowania w poszczególnych branżach" - powiedział Sebastian Łękawa, członek zarządu w Spyrosoft.

Wskazano, że grupa rozwija nowe segmenty działalności: Defence, Security & Aerospace oraz AdTech & MarTech. Zdaniem spółki branże te są dla niej perspektywiczne, a zespół Defence, Security & Aerospace zdobył niedawno pierwszy kontrakt z międzynarodową agencją ENISA.

"W ostatnim czasie podpisaliśmy również niewielką rzecz - ale dla nas bardzo istotną - bo jest to obszar związany z komunikacją satelitarną, to też dotyczy branży Defence. Tutaj widzimy, że jest to bardzo dobry kierunek i zdecydowanie powinniśmy w tym obszarze nadal się rozwijać" - powiedział Sebastian Łękawa.

Grupa zamierza także zwiększyć swoją obecność w USA, m.in. w segmencie Healthcare.

"Kolejna sprawa to są akwizycje. Niezmiennie patrzymy na Azję, Indie oraz bardzo mocno na Stany Zjednoczone, ale oportunistycznie patrzymy także na inne rynki, które są dla nas interesujące" - powiedział Łękawa.

Podał, że w przypadku rynku pracy, sytuacja - jak w poprzednich kwartałach - jest pozytywna dla spółki.

"Nie mamy dużych problemów z pozyskiwaniem ludzi. Jeżeli mówimy o wysokiej jakości specjalistach w obszarze AI, Data - tutaj trzeba się bardziej postarać, ale jeżeli chodzi o typowe kompetencje, to mamy duży wybór specjalistów" - powiedział.

"Jeżeli chodzi o inwestycje i kierunek, w którym je obecnie prowadzimy, to są to działania M&A (...) Natomiast są to też działania, które polegają na tworzeniu nowych spółek - córek. Czasami robimy tak, że budujemy pewien dział u nas wewnętrznie w jednej ze spółek i wyciągamy ten dział potem na zewnątrz jako spółkę-córkę. (...) Obecnie takie działania prowadzimy i to obniży nam marże EBITDA" - wskazał prezes Konrad Weiske.

Dodał, że grupa ma także nowych pracowników w Wielkiej Brytanii, którzy sprawdzają się w branży Health Care and Life Sciences.

"Te osoby oczywiście będą nas też kosztowały. Ale bardzo dobrze to wygląda, mamy już pierwsze oferty, które składamy, natomiast będzie to pewien koszt" - powiedział prezes.

"Podobna sytuacja jest, jeżeli chodzi o konsultantów AI na przykład w Stanach Zjednoczonych. To są koszty osobowe, które wchodzą nam do kosztów operacyjnych i które będą wysokie. To nie jest coś, co teraz robimy szczególnie agresywnie - robiliśmy to cały czas" - dodał.

W I półroczu marża EBITDA wyniosła 10,22 proc. w porównaniu do 10,75 proc. w I półroczu 2024 r.

Grupa Spyrosoft miała w drugim kwartale 2025 roku 145,5 mln zł przychodów, co oznacza wzrost o 40,8 proc. rdr, a zysk netto spadł o 7,8 proc. rdr do 7,9 mln zł.

Na spadek zysku netto w II kwartale wpływ miało zastosowanie niższych niż rok wcześniej ulg podatkowych. Pozytywny wpływ na końcowy wynik w II kw. 2025 r. miały natomiast przychody finansowe na poziomie 1,2 mln zł, osiągnięte głównie z tytułu wyceny kontraktów forward.

EBITDA wyniosła w II kwartale 12,7 mln zł, czyli była 15,2 proc. wyższa rdr.

Jak podano, trwa przegląd opcji strategicznych, a intencją zarządu jest zakończenie tego procesu do końca br.

"Sytuacja na rynku usług IT pozostawała wymagająca, choć w większości obsługiwanych przez nas branż była stabilna. Nie dotyczy to natomiast samego segmentu Automotive, w którym koniunktura – zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami – była wyraźnie niekorzystna. W drugim kwartale br. skupiliśmy się na transformacji tego segmentu, polegającej na dostosowaniu zatrudnienia i kompetencji do niższej aktywności w całym sektorze. Okresowo podwyższyło to koszty działalności" - powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, Konrad Weiske.

Udział segmentu Automotive w przychodach grupy spadł w I półroczu 2025 r. do 14 proc., z 27 proc. rok wcześniej.

Prezes wskazał, że spadki przychodów w segmencie Automotive zostały zamortyzowane z nawiązką przez pozostałe segmenty, które w większości zanotowały wyraźne wzrosty.

Podano, że wzrosty przychodów (z kilkunastu raportowanych przez grupę branż) widoczne były przede wszystkim w segmencie Media & Entertainment oraz e-Mobility, Renewables & Energy.

Segment Media & Entertainment zapewnił 21 proc. półrocznych przychodów grupy (wobec 11 proc. w I półroczu 2024), głównie dzięki rozwijanemu od początku 2024 r. kontraktowi z BBC.

Segment e-Mobility, Renewables & Energy to nowa dla grupy specjalizacja, która w minionym półroczu zapewniła 5 proc. przychodów.

Wskazano, że przychody grupy pochodzące bezpośrednio ze sztucznej inteligencji już teraz wynoszą 4 proc., a elementy AI obecne są niemal we wszystkich projektach grupy. (PAP Biznes)

alk/ gor/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5290 -0,22%
1 EUR 4,2489 -0,13%
1 GBP 4,9024 0,05%
100 JPY 2,4569 0,00%
1 USD 3,6470 -0,13%