Eksport żywności w okresie I - XI '24 wyniósł 49,2 mld euro - KOWR
W okresie od stycznia do listopada ub.r. wartość eksportu towarów rolno-spożywczych z Polski wyniosła 49,2 mld euro i była o 2,3 proc. wyższa w stosunku do tego samego okresu 2023 r. - poinformował PAP Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Główne towary eksportowe to tytoń i wyroby tytoniowe oraz mięso.
W opinii ekspertów KOWR czynnikiem, który wpłynął na wzrost przychodów z eksportu towarów rolno-spożywczych z Polski były wzrostowe tendencje cen żywności na rynku globalnym. Natomiast ograniczająco na sprzedaż zagraniczną żywności oddziaływał mniej korzystny dla krajowych eksporterów kurs złotego wobec euro i dolara amerykańskiego niż rok wcześniej.
Saldo wymiany handlowej po 11 miesiącach ub.r. jest dodatnie i ukształtowało się na poziomie 16,6 mld euro, o 5 proc. niższym niż w analogicznym okresie roku poprzedniego - wynika z opracowania Biura Analiz i Strategii KOWR.
W 2023 r. wartość eksportu rolno-spożywczego z Polski była o 9 proc. wyższa niż w 2022 r. i wyniosła 52,1 mld euro.
Głównym rynkiem zbytu dla polskiej żywności w okresie styczeń-listopad ub.r. była Unia Europejska, której udział w polskim eksporcie rolno-spożywczym wyniósł 74 proc. Wpływy uzyskane ze sprzedaży towarów żywnościowych na tym rynku były o 2 proc. większe niż w analogicznym okresie roku 2023 i osiągnęły 36,3 mld euro - poinformowało Biuro Analiz i Strategii KOWR powołując się na wstępne dane Ministerstwa Finansów.
Polska do UE w okresie styczeń-listopad 2024 r. wywoziła głównie: tytoń i wyroby tytoniowe (o wartości 4,4 mld euro, wzrost o 3 proc. rdr.), mięso drobiowe (3,0 mld euro, wzrost o 4 proc.), mięso wołowe (1,8 mld euro, wzrost o 7 proc.), ryby i przetwory (2,4 mld euro, wzrost o 4 proc.), produkty mleczne (2,3 mld euro, wzrost o 13 proc.), pieczywo i wyroby piekarnicze (2,1 mld euro, wzrost o 7 proc.), czekoladę i wyroby czekoladowe (1,9 mld euro, wzrost o 20 proc.), a także karmę dla zwierząt domowych (1,8 mld euro, wzrost o 15 proc.).
Największe przychody z eksportu uzyskano ze sprzedaży do Niemiec - 12,4 mld euro, (wzrost o 1 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2023 r.). Kolejne miejsca zajęła Francja, Niderlandy, Włochy i Czechy.
Do krajów pozaunijnych trafiło w okresie jedenastu miesięcy 2024 r. 26 proc. eksportu żywności o wartości 13,0 mld euro, co oznaczało wzrost wartości eksportu o 2 proc. rdr. Eksportowano tam przede wszystkim: mięso i przetwory inne niż drobiowe (1,4 mld euro, wzrost o 6 proc. rdr; w tym mięso wołowe wzrost o 15 proc. rdr do 453 mln euro), mięso drobiowe (1,1 mld euro, wzrost o 19 proc.), produkty mleczne (967 mln euro, spadek o 4 proc.), czekoladę i wyroby czekoladowe, pieczywo i wyroby piekarnicze, tytoń i wyroby tytoniowe oraz ziarno pszenicy.
Znaczącymi odbiorcami towarów rolno-spożywczych eksportowanych z Polski do krajów trzecich, podobnie jak w latach poprzednich, były przede wszystkim: Wielka Brytania, Ukraina, Stany Zjednoczone, Turcja i w dalszej kolejności: Szwajcaria, Izrael oraz Algieria.
W okresie pierwszych jedenastu miesięcy ub.r. wartość importu wyniosła 32,6 mld euro tj. wzrosła o 6,4 proc. Według KOWR wzrostowi importu sprzyjała aprecjacja złotego w stosunku do analogicznego okresu 2023 r. Do Polski przywożono głównie: mięso, przetwory i żywiec (3,5 mld euro, wzrost o 1 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2023 r.), owoce i przetwory (3,0 mld euro, wzrost o 13 proc.), ryby i przetwory (2,9 mld euro, wzrost o 1 proc.) oraz kawę, herbatę i kakao (2,8 mld euro, wzrost o 50 proc. rdr). (PAP)
awy/ mmu/ pel/