Koniunktura w handlu w Polsce w IV kw. 2025 r. uległa poprawie - IRG SGH
Koniunktura w handlu w Polsce w IV kw. 2025 r. uległa poprawie - wynika z badania Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH.
Wartość wskaźnika koniunktury IRG SGH (IRGTRD) zwiększyła się w ciągu kwartału o 2,1 pkt. do wysokości 2,1 pkt. Jest wyższa od poziomu odnotowanego przed rokiem (-0,5 pkt. w IV kwartale 2024 r.) oraz od średniej dla czwartych kwartałów z ostatnich dziesięciu lat (jest ona ujemna i wynosi -5,5 pkt.).
Autorzy badania podają, że przedsiębiorstwa handlowe pozytywnie oceniły swoją ogólną kondycję – wartość salda odpowiedzi na to pytanie wyniosła 10,9 pkt.
Na obecną wartość salda złożyły się następujące odpowiedzi: 26,4 proc. badanych przedsiębiorstw uznało ogólną swoją kondycję za dobrą, 58,2 proc. ankietowanych za przeciętną, natomiast 18,5 proc. za słabą.
Umiarkowanie optymistyczne pozostają przewidywania dotyczące dalszego rozwoju ogólnej sytuacji ekonomicznej ankietowanych zakładów w kolejnych sześciu miesiącach – 72 proc. badanych spodziewa się, że ich „dobra” sytuacja utrzyma się.
IRG podaje, że o poprawie koniunktury informują przedsiębiorstwa prowadzące działalność w dużych, średnich i małych miastach. Spadek wartości wskaźnika koniunktury odnotowano jedynie dla przedsiębiorstw działających na wsiach (z poziomu -1,9 pkt. do -4,9 pkt.).
Podobnie jak w poprzednim kwartale, możliwości poprawy sytuacji przedsiębiorstw handlowych ograniczają następujące czynniki: rosnące koszty zatrudnienia pracowników (w większym stopniu niż pozostałe czynniki), niedostateczny popyt (w większym stopniu niż w poprzednim kwartale) oraz silna konkurencja.
Zdaniem ankietowanych, zmniejszyła się uciążliwość takich barier jak: możliwość uzyskania kredytu i ich oprocentowanie. (PAP Biznes)
map/ asa/