Na rynkach zagranicznych w '24 działało 27 proc. badanych firm - PIE

W 2024 roku na rynkach zagranicznych działało 27 proc. badanych firm - wynika z badania przeprowadzonego przez Polski Instytut Ekonomiczny w grudniu na próbie 1 tys. firm. 93 proc. z tych firm chciało kontynuować tę działalność w 2025 r.


Wśród badanych przedsiębiorstw 73 proc. w 2024 roku nie działało na rynkach zagranicznych, ale z tej grupy plany podjęcia takiej działalności w 2025 r. miało 7 proc. firm.

Na rynki zagraniczne częściej wchodzą większe przedsiębiorstwa. Wśród dużych i średnich to ponad 40 proc. firm, wśród małych i mikroprzedsiębiorstw to niecałe 30 proc.

Na rynkach zagranicznych działa blisko połowa firm z sekcji Informacja i komunikacja (49 proc.) oraz Transport i gospodarka magazynowa (48 proc.). Aktywnością za granicą wyróżniają się też przedsiębiorstwa z przetwórstwa przemysłowego (39 proc.) oraz firmy zajmujące się działalnością w zakresie usług administrowania lub działalnością wspierającą (38 proc.).

Poza tym na rynki zagraniczne wchodzi co trzecia firma handlowa oraz co trzecia firma związana z działalnością profesjonalną, naukową lub techniczną.

Z badania PIE wynika, że działalność na rynkach zagranicznych przekłada się na wzrost popytu na oferowane produkty lub usługi.

W 2024 r. w informacji i komunikacji wzrost popytu odczuło 38 proc. firm działających za granicą, wobec 29 proc. firm działających tylko w kraju.

W transporcie i gospodarce magazynowej było to odpowiednio 27 proc. i 15 proc. Podobną tendencję obserwujemy w działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej.

Działalność na rynkach zagranicznych przekłada się na lepszą ocenę sytuacji finansowej oraz wzrost rentowności.

Dobrą lub bardzo dobrą sytuację finansową w 2024 r. deklarowała ponad połowa (55 proc.) firm handlowych działających za granicą, a wzrost rentowności 35 proc. Natomiast firmy handlowe działające tylko na rynku polskim rzadziej wskazują na wzrost rentowności (24 proc. wskazań) oraz na dobrą lub bardzo dobrą sytuację finansową (49 proc.).

"Zagrożenia geopolityczne, w tym zmiany polityczne, zmiany w polityce handlowej i celnej, są obecnie szczególnie widoczne i bacznie obserwowane przez przedsiębiorstwa. Polskie firmy działające na rynkach zagranicznych napotykają na wiele wyzwań i zagrożeń, które utrudniają im ekspansję oraz utrzymanie się na nowych rynkach. Pomimo tych trudności, działalność zagraniczna daje firmom ogromne szanse na rozwój i zwiększenie ich potencjału rynkowego" - napisano. (PAP Biznes)

map/ osz/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,3734 -0,79%
1 EUR 4,1989 0,05%
1 GBP 4,9723 -0,53%
100 JPY 2,6096 -1,02%
1 USD 3,8453 -0,63%