Polacy uważają, że system kaucyjny jest potrzebny, ale chcą mieć o nim więcej wiedzy - badanie
Przeważająca część ankietowanych przez Centrum Badawczo-Rozwojowe Biqstat uważa, że wprowadzenie systemu kaucyjnego jest potrzebne. Prawie połowa respondentów obawia się wzrostu cen produktów spowodowanego wprowadzeniem systemu kaucyjnego, a 6 na 10 badanych planuje zawsze oddawać opakowania w celu odzyskania kaucji.
Więcej niż co czwarty ankietowany w badaniu świadomości Polaków nt. wchodzącego w życie systemu kaucyjnemu nie ma obaw związanych z funkcjonowaniem systemu kaucyjnego (27,7 proc.), co dziesiąty respondent z kolei nie potrafił udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie (10,2 proc.).
Ponad 2/5 uczestników badania obawia się wzrostu cen produktów (45,5 proc.), co piąty nie wie gdzie oddawać opakowania (21,7 proc.), a co szósty ma daleko do miejsca oddawania opakowań (17,5 proc.).
Wyniki badania zostały zaprezentowane przez przedstawicieli Izby Branży Komunalnej podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu.
Ich zdaniem, nawet ci, którzy mieli być głównymi beneficjentami systemu kaucyjnego nie są w stanie go realnie wdrożyć. Operatorzy nie mają gotowych struktur, handel nie ma narzędzi, a Polacy nie mają na ten temat odpowiedniej informacji.
"Jeśli system zostanie wprowadzony w obecnym kształcie, czeka nas nie wdrożenie lecz spektakularne załamanie prawne, organizacyjne i wizerunkowe" - powiedziała Agnieszka Fiuk z Rady Programowej Izby Branży Komunalnej.
Ankietowani przez Biqstat zostali poproszeni o wskazanie kiedy, ich zdaniem, zostanie wprowadzony w Polsce system kaucyjny. Ponad połowa badanych nie potrafiła udzielić odpowiedzi na to pytanie. Badani, którzy podali jakąkolwiek datę, wskazywali, że system zostanie wprowadzony w październiku 2025 roku. Znaczna część wskazań dotyczyła roku 2026.
Ponad 4/5 badanych uważa, że systemem kaucyjnym objęte będą plastikowe butelki po napojach (84,4 proc.), niemal 3/4 wskazań dotyczyło szklanych butelek po napojach (74,9 proc.), a ponad połowa - metalowych puszek po napojach (57,6 proc.).
9 na 10 uczestników badania jest świadomych tego, że w wyniku wprowadzenia systemu kaucyjnego cena napojów i innych produktów w opakowaniach objętych kaucją wzrośnie o wartość kaucji (89,7 proc.). Badani w wieku od 40 do 49 lat wyraźnie częściej od pozostałych uczestników badania są świadomi, że w wyniku wprowadzenia systemu kaucyjnego cena napojów i innych produktów w opakowaniach objętych kaucją wzrośnie o wartość kaucji (95,0 proc.), najrzadziej zaś na bycie świadomym tego faktu wskazywali ankietowani z najmłodszej grupy wiekowej (80,7 proc).
Niemal 1/5 respondentów wskazała, że wie, jaka będzie wysokość kaucji za jedno opakowanie (19,0 proc.). Badani Ci zostali następnie poproszeni o wskazanie jaka to, w ich opinii, kwota. Ankietowani najczęściej podawali kwotę 0,50 zł za jedno opakowanie, a następnie – 1 zł.
Mniej niż 3/4 badanych stwierdziło, że opakowania objęte systemem kaucyjnym będą musiały być specjalnie oznaczone (72,9 proc.). Jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie nie potrafił udzielić niemal co piąty respondent (18,6 proc).
Niemal 3/5 respondentów uważa, że w celu oddania opakowania, nie trzeba będzie okazywać dowodu jego zakupu (57,6 proc.).
Z kampanią informacyjną na temat systemu kaucyjnego zetknęła się niemal 1/5 uczestników badania (19,8 proc.). Badani Ci zostali następnie poproszeni o wskazanie gdzie się z nią zetknęli. Prawie 2/3 ankietowanych, którzy zetknęli się z kampanią informacyjną, wskazało że wiedzieli ją w internecie lub społecznościowych (62,1 proc.), połowa wskazań dotyczyła z kolei telewizji (50,0 proc.).
Więcej informacji o systemie kaucyjnym chciałoby uzyskać ponad 4/5 uczestników badania.
Badanie przeprowadzono za pośrednictwem metody CAWI na grupie 1000 respondentów. Próba była reprezentatywna ze względu na płeć, wiek oraz wielkość miejscowości zamieszkania. (PAP Biznes)
pr/ ana/