Polski rynek intermodalny ma potencjał do 80-proc. wzrostu - BGK

Przejęcie przez transport intermodalny 10 proc. ruchu drogowego z i do Polski prowadziłoby do wzrostu przewozów intermodalnych o ok. 80 proc. w porównaniu do stanu obecnego - ocenili analitycy BGK.


Według analizy BGK 57 proc. międzynarodowego obrotu towarowego Polski pod względem masy i aż 82 proc. pod względem wartości stanowią towary nadające się do przewozu w kontenerach.

"To pokazuje ogromny potencjał dalszego rozwoju tego sektora. Co więcej w Polsce w ruchu transgranicznym i tranzytowym dominują przewozy ciężarowe. Kierunki przejazdów pociągów intermodalnych w większości pokrywają się z danymi z pojazdów ciężarowych. Oznacza to, że poprawa konkurencyjności transportu kolejowego w kluczowych korytarzach może skutkować pozyskaniem przez transport intermodalny nowych wolumenów" - zaznaczono.

Z analiz banku wynika, że przejęcie przez transport intermodalny 10 proc. ruchu drogowego w relacjach międzynarodowych z i do Polski oznaczałoby potencjał na uruchomienie ok. 115 pociągów dziennie, co prowadziłoby do wzrostu przewozów intermodalnych o ok. 80 proc. w porównaniu do stanu obecnego.

"Z kolei przejęcie 25 proc. ruchu tranzytowego realizowanego transportem drogowym skutkowałoby zwiększeniem przewozów intermodalnych o ok. 15 proc." - dodano.

Zaznaczono, że transport intermodalny, mimo wielu atutów, wciąż musi konkurować z transportem drogowym, który obecnie odpowiada za 88 proc. przewozów.

"Kluczowymi czynnikami wpływającymi na jego konkurencyjność są koszty, prędkość przewozów oraz dostępność infrastruktury. Przewoźnicy kolejowi ponoszą opłaty za dostęp do całej sieci kolejowej w Polsce, a stawki opłat należą do jednych z wyższych w Europie, podczas gdy przewoźnicy drogowi płacą za korzystanie wyłącznie z części sieci drogowej, a stawki opłat są relatywnie niskie" - wskazano.

Dodano, że w Polsce średnia prędkość pociągów intermodalnych wynosi 32 km/h, podczas gdy w niektórych krajach Europy przekracza ona 50 km/h.

"Dodatkowo, jedynie 48 proc. pociągów towarowych dociera na czas do stacji docelowej, co wynika m.in. z ograniczonej przepustowości linii kolejowych i braku separacji ruchu pasażerskiego i towarowego" - wymieniono.

Cytowana w informacji BGK dyrektor ds. inwestycji infrastruktury transportu w banku Anna Łopaciuk podkreśliła, że polski rynek intermodalny ma potencjał wzrostu, który warto wykorzystać.

"Polska gospodarka może w większej części oprzeć się na transporcie kolejowym, co może być nie tylko tańsze, ale też odciąży polską sieć drogową i z pewnością będzie z korzyścią dla środowiska naturalnego" - powiedziała.

Według raportu BGK jedną z barier rozwoju transportu intermodalnego na części kierunków jest brak odpowiedniej infrastruktury.

"Przykładem jest tranzyt w kierunku Litwy. Planowane na ok. 2030 r. uruchomienie przewozów na budowanej linii Rail Baltica może przyczynić się do znacznych wzrostów przewozów intermodalnych w kierunku Państw Bałtyckich. Ważnym czynnikiem wpływającym na perspektywy rozwoju są też prowadzone obecnie inwestycje w portach morskich mające na celu zwiększenie możliwości przeładunku kontenerów" - napisał bank.

Dodał, że w połowie 2024 r. w Polsce działało 48 terminali intermodalnych, z czego 6 stanowiły terminale morskie, a 42 terminale lądowe.

"Pod względem liczby terminali Polska zajmuje 7 miejsce w Europie. Natomiast zagęszczenie terminali intermodalnych w naszym kraju wynosi 1,5 na 10 tys. km2, co daje nam 18. miejsce w Europie. Za sprawą niskiej gęstości i wysokiego stosunku obrotów towarowych do PKB Polska ma spory potencjał do zwiększenia liczby terminali intermodalnych" - napisano.

Podkreślono, że roczne zdolności przeładunkowe terminali lądowych w Polsce wynoszą 5,4 mln TEU.

"Jedną z barier dla rozwoju terminali jest brak odpowiedniej infrastruktury. Na koniec 2023 r. tylko 16 z 40 terminali (40 proc.) posiadało suwnice. Jeszcze mniej obiektów posiada tory o długości 750 m umożliwiające przyjmowanie składów o maksymalnej długości" - zaznaczył BGK. (PAP Biznes)

jz/ gor/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,4356 -0,39%
1 EUR 4,1568 -0,62%
1 GBP 5,0324 -0,66%
100 JPY 2,6530 -0,57%
1 USD 3,9543 -1,42%