Agora przewiduje utrzymanie dobrej koniunktury na rynku reklamowym do końca '24

Grupa Agora przewiduje utrzymanie dobrej koniunktury na rynku reklamowym do końca 2024 roku i podniosła tegoroczne prognozy zwyżki rynku do 6-8 proc.- poinformował prezes Bartosz Hojka na telekonferencji z analitykami i dziennikarzami.

"Spodziewamy się, że dobra koniunktura na rynku reklamowym utrzyma się do końca 2024 roku. W związku z tym podwyższyliśmy nasze oczekiwania dotyczące dynamiki wzrostu wydatków reklamowych w mediach w tym roku"- powiedział prezes.

"Nieźle prezentuje się repertuar kinowy na jesień, trzeba jednak pamiętać o wysokiej bazie +Barbie+ i +Oppenheimera" w trzecim kwartale ubiegłego roku. Także repertuar na koniec roku zapowiada się całkiem atrakcyjnie" - dodał.

Tomasz Jagiełło, członek zarządu Agory i prezes sieci kin Helios, podtrzymał wcześniejsze zapowiedzi, że utrzymanie frekwencji w kinach w Polsce w 2024 roku na poziomie 2023 roku będzie sukcesem.

Agora podniosła w środę prognozę wzrostu rynku reklamy w 2024 roku do 6-8 proc. z 5-7 proc. wcześniej przewidywanych.

W pierwszym półroczu 2024 r. wartość wydatków reklamowych ogółem w Polsce wzrosła o 10 proc. do około 6,15 mld zł.

Agora podniosła w środę także prognozy dla rynku reklamy telewizyjnej do 4-6 proc. z 3-5 proc. wcześniej przewidywanych oraz na reklamę w internecie, gdzie przewidywania zwiększyły się do 7-10 proc. z 5-8 proc. wcześniej .

Agora zmieniła również prognozy dotyczące spadku reklamy w prasie do 8-11 proc. z 5-8 proc.

Według Hojki pogorszenie koniunktury na rynku reklamy prasowej spowodowane jest mniejszymi wydatkami spółek Skarbu Państwa.

"Rzeczywiście na rynku reklamy prasowej odnotowujemy głębsze spadki niż zakładaliśmy na początku roku. Głównie dlatego, że bardzo ograniczyły swoje wydatki w tym segmencie spółki Skarbu Państwa, które przez ostatnie lata były liderem wydatków w tym segmencie rynku reklamowego. Wydawały w tym segmencie nieproporcjonalnie więcej w stosunku do udziału tego segmentu w rynku reklamowym. W dość oczywisty sposób nie były to decyzje motywowane merytorycznie" - powiedział.

"Ogólnie widzimy na rynku spadek wydatków reklamowych spółek Skarbu Państwa, w szczególności dotyka to segmentu prasy drukowanej. To jest segment o niewielkim udziale, więc taka zmiana od razu przekłada się na dynamikę całego rynku. Czy dotkną Gazetę Wyborczą? Zapewne, bo jest uczestnikiem tego rynku, ale z satysfakcją możemy podkreślić, że w drugim kwartale tego efektu nie widać. Nasze dynamiki są o wiele lepsze od rynkowych i mam nadzieję, że będzie nam się udawało tą przewagę nad rynkiem utrzymywać również w kolejnych kwartałach" - dodał.

Agora nie zmieniła w środę prognoz wzrostu wydatków na reklamę w kinie w 2024 roku (9-14 proc.), w radiu (4-7 proc.) i reklamie zewnętrznej (10-15 proc.).

W ocenie Jagiełły dynamiczny wzrost reklamy zewnętrznej wynika przede wszystkim ze zwyżki segmentu digital.

"On będzie rósł w takim stopniu, w jakim będziemy w Polsce doganiać pozycję digitalu na świecie. Na przykład w Wielkiej Brytanii digital to jest już 50 proc. rynku outdoor, w Polsce 20 proc., więc sporo jest jeszcze do nadgonienia" - podkreślił.

"Nasza spółka prognozuje wzrost rynku reklamy zewnętrznej o 10-15 proc. obserwujemy 20 proc. zwyżki. Pewnie nie jesteśmy jeszcze gotowi do korekty, ale po trzecim kwartale będziemy mogli powiedzieć, jak widzimy ten skok rynkowy w 2024 roku" - dodał.

Przedstawiciele Agory pozytywnie oceniają wyniki słuchalności Radia Zet.

"Inwestycje w reklamę, szczególnie Radia Zet są szczególnie ważne i służą budowaniu słuchalności i konkurowaniu na tym rynku. Dobra wiadomość jest taka, że wydaje się, iż umiemy to robić, bo słuchalność rośnie od momentu przejęcia kontroli, każda kolejna kampania posuwa nas do przodu w dobrym kierunku, a wyniki słuchalności Radia Zet są najwyższe od 10 lat. Wydaje się, że nasze działania są skuteczne i niezbędne, aby na tej słuchalności, którą się udaje budować, następnie przystępować do jej monetyzacji"- powiedział Maciej Strzelecki, członek zarządu Agory i prezes grupy Eurozet.

Udział w słuchalności Radia ZET w okresie kwiecień-czerwiec 2024 wyniósł 15,6 proc. Jest to najwyższy udział od fali kwiecień – czerwiec 2014 r.

Zgodnie ze strategią grupy, w segmencie radiowym planowane jest osiągnięcie pozycji lidera w Polsce w perspektywie 4 lat.

Pytana o tendencje dotyczące EBITDA w trzecim kwartale 2024 roku członek zarządu Agory Anna Kryńska-Godlewska odpowiedziała: "Oprócz kina, które budzi zainteresowanie nasze i rynku, mamy dwa pozostałe segmenty, czyli outdoor i radio, które dużo kontrybuują w tym wzroście i tutaj nasze oczekiwania nie maleją. Chyba nie widzimy powodów do jakiegoś optymizmu w trzecim kwartale. Podkreślam, że trzeci kwartał nie jest dla nas taki istotny. Czekamy na żniwa i wyniki IV kwartału".

W drugim kwartale 2024 roku EBITDA grupy Agory wzrosła o 27 proc. rdr do 56,9 mln zł.(PAP Biznes)

epo/ gor/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana