Poczta Polska chce objąć ok. 15 proc. załogi programem dobrowolnych odejść

Poczta Polska chce objąć ok. 15 proc., czyli ok. 9 tys. pracowników, programem dobrowolnych odejść - poinformował zarząd spółki na konferencji prasowej dot. planu transformacji spółki. Poczta szacuje, że koszt programu odejść wyniesie około 600 mln zł.

Jak podano, transformacja spółki będzie przeprowadzana w kilku etapach, a jej głównymi priorytetami będą zmiana struktury zatrudnienia, poprawa jakości usług, zmiany organizacyjne i inwestycje w obszar IT.

"W tych priorytetach, oczywiście na pierwszym planie jest zatrudnienie" - powiedział Sebastian Mikosz, prezes Poczty Polskiej.

Jedną z pierwszych decyzji będzie uruchomienie za kilka tygodni Programu Dobrowolnych Odejść.

"Kierować ten program będziemy do około 15 proc. załogi, to jest mniej więcej 9 tys. osób. Natomiast nie będziemy go kierować do grup, tylko będziemy go kierować do indywidualnych osób" - dodał.

Program Dobrowolnych Odejść (PDO) przewiduje roczne wynagrodzenie jako element porozumienia.

"Koszt, który planujemy, to jest koszt rzędu sześciuset milionów złotych, jest to koszt na który nas stać, natomiast jest to koszt rozłożony w czasie, ponieważ jest on rozłożony na okres jednego roku" - powiedział prezes zapytany o przewidywane koszty PDO.

"Program nie ma na celu oszczędności samych w sobie, ma na celu zmianę struktury zatrudniania. (...) Dzisiaj mamy złą strukturę wynagrodzeń, dlatego, że nasza struktura zatrudnienia jest zła, czyli nie jesteśmy w stanie podnieść wynagrodzeń, bo jest nas za dużo. Celem jest, żebyśmy mieli budżet na to, żeby podnieść" - dodał.

Zarząd Poczty poinformował, że aby sprostać potrzebom klientów, konieczne są zmiany w IT.

"Niezbędna dla transformacji Poczty Polskiej jest kompleksowa cyfryzacja. Jej celem jest pozbycie się wieloletniego długu technologicznego, związanego zarówno ze sprzętem, jak i przestarzałymi systemami cyfrowymi. Niektóre z nich mają ponad 20 lat. Plan Transformacji zakłada m.in. stworzenie Centrum Usług Wspólnych IT i wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań, umożliwiających optymalizację i automatyzację procesów oraz sprawne i efektywne zarządzanie organizacją" - powiedział cytowany w komunikacie prasowym Dariusz Śpiewak, wiceprezes Poczty Polskiej.

Spółka podała, że kolejny etap transformacji zakłada listę strategicznych decyzji do podjęcia w styczniu 2025, dotyczą one rozwoju na rynku kurierskim, rozwoju na rynku usług finansowych, zmiany standardu placówek i wykorzystania potencjału nieruchomości.

"Tu potrzbujemy trochę więcej czasu, (...) te cztery dziedziny wymagają sfinansowania, one wymagają capex-u, a my jesteśmy dzisiaj firmą nieprawdopodobnie zdekapitalizowaną, inaczej mówiąć niedoinwestowaną, co możemy zmierzyć faktem, że mamy bardzo niską amortyzację" - powiedział Mikosz.

Prezes podał, że zarząd widzi potencjał w obszarze nieruchomości, które należą do Poczty i w ciągu najbliższych tygodni rozpoczną się rozmowy z potencjalnymi partnerami.

"Poczta nie ma zamiaru sprzedawać nieruchomości, ani finansować swojej transformacji sprzedawaniem nieruchomości" - zadeklarował prezes.

"Jeden z programów, które chcemy uruchomić w przyszłym roku, ale już wypracować jego założenia w tym roku, to galerie pocztowe" - dodał.

Jak podano, wykorzystanie nieruchomości poprzez działalność kulturalną ma na celu unowocześnienie placówek poczty.

"Oczywiście, żeby była jasność, to jest działalność biznesowa, więc chodzi nam o to, żebyśmy też na tym troszkę zarobili" - wskazał Sebastian Mikosz.

Spółka poinformowała, że trwają również prace nad nowym modelem placówki pocztowej dostosowanym do współczesnych realiów zarówno pod kątem układu, jak i wyposażenia czy asortymentu.

Zatwierdzony przez radę nadzorczą plan transformacji, czyli dokument, który został przyjęty przez radę nadzorczą, pokazujący kierunek, w którym Poczta Polska chce się rozwijać, obejmuje osiem obszarów.

Obszary, które podlegają transformacji, to sprzedaż, logistyka, zasoby ludzkie, IT, organizacja i zarządzanie, nieruchomości, finanse i grupa kapitałowa.

Poczta Polska to największy operator pocztowy na rynku krajowym. Zatrudnia ponad 66 tys. pracowników, a jej sieć obejmuje 7,6 tys. placówek, filii i agencji pocztowych w całej Polsce. (PAP Biznes)

gaw/ gor/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5688 0,32%
1 EUR 4,2931 0,04%
1 GBP 5,1510 0,44%
100 JPY 2,6377 0,53%
1 USD 3,9348 0,13%