Profil:
PKP Cargo SAPKP Cargo złożyło zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez Jacka Sasina (opis)
PKP Cargo w restrukturyzacji złożyło w Prokuraturze Okręgowej w Warszawie zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez Jacka Sasina, pełniącego funkcję Ministra Aktywów Państwowych w latach 2019-2023 - poinformował towarowy przewoźnik.
"Podejrzenie popełnienia przestępstwa polega na niedopełnieniu przez Ministra Aktywów Państwowych ciążących na nim obowiązków poprzez zaniechanie zawarcia z PKP CARGO niezbędnej umowy związanej z realizacją polecenia wskazanego w decyzji Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2022 r. i decyzji zmieniającej z dnia 6 października 2022 r. ("decyzja") oraz na podstawie art. 7b ust. 1 Ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, a dotyczącej transportu węgla zakupionego przez spółki: PGE Paliwa Sp. z o.o. oraz Węglokoks S.A. w celu realizacji ww. decyzji, przez co działa na szkodę interesu publicznego i prywatnego" - napisano.
Jak podano w komunikacie prasowym, w konsekwencji nie został zapewniony organom państwa wpływ na wykonanie przez PKP Cargo zadań objętych decyzją węglową. Chodzi o możliwość sprawowania kontroli, czy podejmowane przez PKP Cargo działania zapewniają osiągnięcie celów wynikających z decyzji oraz wykonywanie nadzoru nad podejmowanymi działaniami przez spółkę z uwzględnieniem zasad gospodarności i rzetelności wydatkowania środków.
Według PKP Cargo, MAP nie zapewniło sobie także możliwości organizacji, koordynacji i planowania działań w związku z zadaniami określonymi decyzją. Chodzi o wskazanie miejsc załadunku i rozładunku towarów, ustalenie szczególnych zasad w zakresie nadania priorytetu, pierwszeństwa w przewozie towarów wskazanych w decyzji. W konsekwencji kwalifikuje się to jako działanie na szkodę interesu publicznego.
Dodatkowo nie została zapewniona możliwość ustalenia ceny i poniesienia kosztów transportu ze środków wskazanych w decyzji. Nie ustalono warunków transportu z uwzględnieniem zasad nadawania priorytetu przewozom towarów objętych decyzją, a także rzeczywistych kosztów wynikających ze szczególnych warunków przewozu towarów, o których była mowa w Decyzji. Doprowadziło to do powstania po stronie PKP Cargo szkody majątkowej wielkich rozmiarów.
Decyzje węglowe to decyzja premiera Mateusza Morawieckiego z dnia 25 lipca 2022 roku i decyzja zmieniająca z dnia 6 października 2022 roku. Dotyczyły one transportu węgla z nadbałtyckich portów do firm energetycznych. Surowiec był sprowadzany do Polski w trybie awaryjnym, po wprowadzeniu embarga na rosyjski węgiel.
W sierpniu 2022 roku, po pierwszej z tzw. decyzji węglowych premiera Morawieckiego, PKP Cargo informowało Ministra Aktywów Państwowych, że jej realizacja wiąże się nie tylko z koniecznością poniesienia kosztów transportu, ale także m.in. rezygnacją z zakontraktowanych zleceń. Wskutek błędnych decyzji wyrządzono szkodę majątkową wielkiej wartości w postaci utraty przychodów z wykonywanych umów z innymi podmiotami i utraty spodziewanych korzyści. (PAP Biznes)
epo/ asa/