PKP PLK podpisały listy intencyjne dot. współpracy w zakresie stworzenia w Polsce poligonu FRMCS

PKP PLK podpisały listy intencyjne dot. współpracy w zakresie stworzenia w Polsce poligonu FRMCS - podała spółka w komunikacie prasowym. FRMCS ma być w pełni rozwinięty do 2027 roku, a pierwsze komercyjne wdrożenia mają rozpocząć się w 2028 roku.

Podano, że projekt będzie trwał dwa lata i umożliwi testowanie nowej technologii, która jest kluczowa dla przyszłości bezpiecznej i efektywnej eksploatacji kolei.

FRMCS (Future Railway Mobile Communication System) to zaawansowany standard łączności oparty na technologii 5G, który ma zastąpić obecnie używany system GSM-R. Jego głównym celem jest zwiększenie przepustowości na sieci kolejowej oraz optymalizacja kosztów. System został zaprojektowany z myślą o odporności, niezawodności oraz znacznie większej prędkości i pojemności transferu danych niż starszy system GSM-R.

"FRMCS staje się motorem cyfryzacji całego komponentu kolejowego w Europie. The Future Railway Mobile Communication System i jego badania na poligonie zaczynają nowy standard komunikacji" – powiedział cytowany w komunikacie prasowym Piotr Kubicki, członek zarządu, dyrektor ds. transformacji cyfrowej PKP Polskie Linie Kolejowe.

Zgodnie z postanowieniami listów intencyjnych, PKP Polskie Linie Kolejowe we współpracy z firmami Ericsson, NetWorks, Alstom, ISN, Politechniką Warszawską oraz Pomorską Koleją Metropolitalną, podejmować będą wspólnie prace w zakresie wdrożenia i testowania FRMCS już na etapie rozwoju nowego systemu bezprzewodowej łączności kolejowej.

Między innymi uruchomiony zostanie poligon na infrastrukturze badawczej, którego celem będzie włączenie się polskich specjalistów w rozwój systemu FRMCS oraz opracowanie i zweryfikowanie strategii wdrażania systemu FRMCS, z uwzględnieniem ryzyk technicznych i eksploatacyjnych, w tym także tych mogących wystąpić podczas współistnienia systemów GSM-R i FRMCS w okresie migracji.

"Poligon FRMCS na infrastrukturze badawczej posłuży także do budowania kompetencji pracowników oraz umożliwi polskiemu przemysłowi łatwe i w pełni wiarygodne weryfikowanie rozwiązań technicznych w zakresie ich spójności z nowymi technologiami bezprzewodowej łączności cyfrowej, zarówno jeśli chodzi o migracje do nowego standardu łączności, jak i rozwój funkcjonalności i zabezpieczeń" - napisano.

"Będzie to miało wpływ na bezpieczeństwo ruchu pociągów i szeroko rozumiane bezpieczeństwo transportu. W przypadku powodzenia poligonów, na przestrzeni kilku lat będzie mogła rozpocząć się migracja od GSM-R do FRMCS, bazująca na obecnie budowanych obiektach radiowych i łączącej je sieci światłowodowej oraz opracowywanych specyfikacjach europejskich" - dodano. (PAP Biznes)

alk/ osz/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5137 0,45%
1 EUR 4,2702 0,12%
1 GBP 5,1229 0,39%
100 JPY 2,6510 0,24%
1 USD 3,8330 0,61%