Profil:
PZU SAPZU przeprowadził audyt otwarcia za lata 2016–24, szacuje szkody na ponad 700 mln zł
W wyniku audytu otwarcia w grupie PZU za lata 2016–2024 do prokuratury trafiły trzy pierwsze zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, kilkanaście kolejnych jest w przygotowaniu. PZU szacuje szkody na ponad 700 mln zł - poinformował ubezpieczyciel w komunikacie.
PZU podało, że w sumie przeprowadzono 26 audytów w 18 obszarach.
Ubezpieczyciel poinformował, że na czele listy nieprawidłowości są m.in. transakcje nabycia Ruchu przez spółki grupy PZU, wsparcie inicjatyw medialnych ówczesnej partii rządzącej, czy usługi doradców zarządu.
"Nieprawidłowości dotyczyły także sfery zatrudniania osób na kluczowe stanowiska menedżerskie, gdzie przy doborze obowiązywał klucz czysto partyjny. Do prokuratury trafiły już trzy pierwsze zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, kilkanaście kolejnych jest w przygotowaniu" - napisano w komunikacie.
PZU podało, że straty wykazane w raporcie audytowym zostały już zaksięgowane w wynikach finansowych z lat ubiegłych i pozostają bez wpływu na wyniki Grupy PZU w tym roku.
"W wyniku objęcia 29 proc. akcji Ruch S.A., która de facto była bankrutem, PZU S.A. i PZU na Życie S.A. straciły 58 mln zł. Ta szokująca kwota blednie jednak przy stracie Alior Bank S.A. z Grupy PZU, który „dołożył” do tej inwestycji prawie 210 mln zł" - napisano w komunikacie.
"Z informacji uzyskanych od firm audytorskich i kancelarii prawnych zaangażowanych w audyt wynika, że celem projektu mogło być m.in. zapewnienie dotarcia prasy prawicowej do mieszkańców mniejszych miejscowości. Uporczywe „reanimowanie” Ruchu było realizowane mimo wielu negatywnych raportów firm zewnętrznych „przestrzegających” przed zakupem" - dodano.
Podano, że w audycie zleconym przez nowy zarząd PZU, zewnętrzna kancelaria wskazała także na winę ówczesnych władz spółki w odniesieniu do sprawowania nadzoru nad LINK4 – spółką należącą do grupy PZU.
"Chodziło o fakt, że LINK4 skoncentrował się jedynie na ślepym zdobywaniu udziałów w rynku, co w połączeniu z niekompetencją i licznymi błędami managerskimi doprowadziło do strat w segmencie ubezpieczeń komunikacyjnych" - napisano w komunikacie. (PAP Biznes)
seb/ gor/