WPI spadł w X o 0,3 pkt., ale czynniki proinflacyjne nie wygasają - BIEC

WPI spadł w październiku w Polsce o 0,3 pkt., ale czynniki proinflacyjne nie wygasają – poinformowało w raporcie Biuro Inwestycji i Cykli Ekonomicznych.

BIEC podaje, że do spadku wskaźnika w równym stopniu przyczyniły się niższe ceny surowców na światowych rynkach oraz niższe oczekiwania konsumentów oraz producentów co do tendencji cenowych w najbliższej przyszłości.

"Szczegółowa analiza danych kryje jednak pewne zagrożenia związane głównie z sezonowością oczekiwań inflacyjnych, wzmożoną tendencją do podnoszenia cen u producentów dóbr konsumpcyjnych oraz wzrostem cen żywności na światowych rynkach" - napisano w komentarzu do danych.

Oczekiwania inflacyjne konsumentów uległy we wrześniu obniżeniu w stosunku do notowań sprzed miesiąca. Odsetek konsumentów spodziewających się wzrostu cen spadł z około 88 proc. w sierpniu do ok. 83 proc. we wrześniu. Ubyło przede wszystkim osób spodziewających się w najbliższej przyszłości szybszego wzrostu cen niż dotychczas. Odsetek osób spodziewających się cen rosnących w dotychczasowym lub wolniejszym od dotychczasowego tempie pozostał na niezmienionym poziomie.

"Zwykle koniec lata przynosi sezonowe spadki cen, zwłaszcza w grupie warzyw i owoców, co przekłada się na optymistyczne opinie konsumentów na temat przyszłości" - napisano.

BIEC podaje, że we wrześniu obniżyły się również oczekiwania inflacyjne przedstawicieli sektora przetwórstwa przemysłowego. Przewaga odsetka producentów zamierzających podnieść ceny w najbliższym czasie nad odsetkiem przedstawicieli firm zamierzających je obniżyć spadła z 6 pkt. proc. w sierpniu do 5,7 pkt. proc. we wrześniu.

"Zmiana nie jest znacząca, jednak w poszczególnych branżach obserwujemy znaczne zróżnicowanie odpowiedzi" - napisano.

Wśród przedsiębiorców produkujących trwałe i nietrwałe dobra konsumpcyjne dominują firmy planujące podwyżki cen. Najsilniejszą skłonność do podwyżek wykazują producenci żywności (przewaga odsetka firm planujących podwyżki cen nad odsetkiem firm planujących obniżki sięgnął tu 14 pkt. procentowych). Równie wysoką przewagę firm planujących podwyżki cen zanotowano w grupie firm oferujących pozostałe nietrwałe dobra konsumpcyjne jak np. odzież oraz wśród producentów oferujących trwałe dobra konsumpcyjne, jak sprzęt AGD, meble czy elektronika.

"Producenci dość mocno odczuli skutki wzrostu kosztów pracy oraz wyższe ceny energii przy jednoczesnym utrzymującym się dość stabilnym popycie w obszarze trwałych i nietrwałych dóbr konsumpcyjnych. Stąd w tej grupie firm wyższa tendencja do podnoszenia cen, co częściowo ma zrekompensować wzrost kosztów" - napisano.

"Tak więc, pomimo okresowego spadku Wskaźnika Przyszłej Inflacji, zarówno czynniki zewnętrzne kształtujące przyszłe ceny, jak i te krajowe nie są obecnie stabilne" - podaje BIEC. (PAP Biznes)

map/ ana/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5681 -0,27%
1 EUR 4,2954 -0,30%
1 GBP 5,1270 -0,31%
100 JPY 2,6296 -0,66%
1 USD 3,9218 -0,07%