Obroty centrów handlowych w VII były o 3,8 proc. wyższe rdr - PRCH
W lipcu 2024 r. obroty najemców w centrach handlowych były o 3,8 proc. wyższe niż rok wcześniej. Odwiedzalność była w lipcu 0,6 proc. niższa rdr - poinformowała Polska Rada Centrów Handlowych w komunikacie prasowym.
Jak podano, wzrost obrotów odnotowały wszystkie kategorie obiektów handlowych.
Najlepsze wyniki miały najmniejsze centra (5-20 tys. m kw. GLA), w których obroty najemców wzrosły o 8 proc. W obiektach średniej wielkości (20-40 tys. m kw. GLA) obroty zwiększyły się o 4,6 proc., a w największych galeriach (powyżej 60 tys. m kw. GLA), obroty wzrosły o 3,2 proc. W dużych centrach handlowych (40-60 tys. m kw. GLA) wzrost obrotów wyniósł 1,8 proc.
Największe wzrosty obrotów odnotowały kategorie zdrowie i uroda (9,4 proc.) oraz usługi (7 proc.).
"(...) Interesujący jest również utrzymujący się trend w kategorii odzież i akcesoria. Obroty najemców prowadzących salony odzieżowe w centrach handlowych wzrosły w lipcu o 2,2 proc., podczas gdy z danych GUS wynika, że dla całego handlu w kategorii obejmującej tego rodzaju produkty odnotowano w lipcu spadek sprzedaży detalicznej w cenach bieżących o 11,4 proc." – powiedział, cytowany w komunikacie, Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Jak wskazano, nie pierwszy raz trend sprzedaży w centrach handlowych odbiega od sprzedaży detalicznej raportowanej przez GUS.
"Wygląda na to, że handel skoncentrowany w centrach handlowych lepiej reaguje na zmiany popytu wynikające, np. z wciąż dającej się we znaki inflacji, ale i sezonowości. Lipiec to naturalnie okres urlopowy. Najwyższe wzrosty w małych centrach mogą być efektem sezonowo zwiększonego popytu w miejscowościach turystycznych. Relatywnie niskie wzrosty w dużych obiektach, zlokalizowanych z reguły w dużych miastach zapewne są efektem wyludnienia tych miast z powodu sezonu urlopowego" – ocenił Przemysław Dwojak, Senior Client Business Partner w GfK – An NIQ Company.
Współczynnik konwersji dla wszystkich kategorii najemców w centrach handlowych, czyli średnie wydatki klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii, był w lipcu 2024 r. o 4,4 proc. wyższy niż w lipcu 2023 r.
Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 m kw. powierzchni najmu, była w lipcu 2024 r. o 0,6 proc. niższa niż w lipcu 2023 r.
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) zrzesza ponad 200 firm działających w branży miejsc handlu i usług. (PAP Biznes)
pel/ asa/