W III kw. wzrósł ruch w sklepach convenience i hipermarketach, spadł w dyskontach - raport

W III kw. ruch w sklepach convenience wzrósł o 9,5 proc. rdr, a w hipermarketach o 1,7 proc. rdr. W supermarketach ruch spadł o 10,6 proc., a w dyskontach o 7 proc. - wynika z raportu firmy technologicznej Proxi.cloud.

"Ten rok należy do formatu convenience. Mimo że liczba jego klientów nie rośnie znacząco, to ruch zwiększa się bardziej niż w pozostałych segmentach. To zasługa konsekwentnej ekspansji sieci convenience – zarówno w kontekście liczby placówek, jak i dostępnej oferty. Sklepy convenience zaspokajają coraz większą liczbę misji zakupowych shopperów, a zmiany na rynku spożywczym spowodowały również, że w mniejszym stopniu odstają cenowo od innych formatów. Spory wpływ mogły mieć też Mistrzostwa Europy w piłce nożnej i Igrzyska Olimpijskie. W czasie ich trwania konsumenci zaopatrywali się w przekąski i napoje właśnie w tego typu sklepach" – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, Matusz Chołuj z Proxi .cloud.

Z raportu wynika, że w formacie convenience przybyło klientów – 0,7 proc. Pozostałe segmenty zanotowały spadki – od 4,8 proc. w supermarketach, 3,1 proc. w dyskontach, do 1,4 proc. w hipermarketach.

"Takie spadki nie powinny na ten moment budzić niepokoju trzech segmentów. To nie ilość klientów w największym stopniu wpływa na wyniki sprzedażowe. Liczy się też częstotliwość i liczba wizyt, a także czas spędzony na zakupach. Dopiero wieloformatowa perspektywa pozwala oceniać, czy formaty są w stanie odczuć zmiany na rynku czy nie" – dodał Miłosz Sojka z Proxi .cloud.

Autorzy badania uważają, że o ile kanał convenience jest liderem pod kątem udziału w ruchu, to jednocześnie ten format charakteryzuje się zdecydowanie krótszym czasem wizyty względem innych segmentów.

"W III kw. br. częstotliwość zakupów wzrosła rdr. w kanale convenience (III kw. br. – średnio o 9,3 wizyty na miesiąc, rok wcześniej – o 8,6) i w hipermarketach (odpowiednio o 2,8 i 2,7). Z kolei spadki rdr. widać w supermarketach (III kw. br. – o 5, poprzednio – o 5,3) i w dyskontach (odpowiednio o 6,9 i 7,2)" - napisano.

Jako przyczynę zmian częstotliwości wskazano m.in. imprezy odbywające się w okresie wakacyjnym.

"W przypadku dyskontów oraz supermarketów spadki mogą być potencjalnie kompensowane wzrostem średniej wartości koszyka zakupowego" – dodał Sojka.

Z raportu wynika, że skrócił się przeciętny czas trwania wizyty w hipermarketach, co autorzy raportu tłumaczą m.in. poszukiwaniem mniejszej liczby towarów, ale też lepiej zdefiniowanymi potrzebami zakupowymi klientów tego formatu.

Badanie zostało przeprowadzone przez firmę technologiczną Proxi .cloud w oparciu o dane z III kw. 2024 r. z odniesieniem do analogicznego okresu w poprzednim roku (tj. 2023), z wykluczeniem świąt oraz niedziel niehandlowych. Analiza obejmuje zachowania konsumentów odwiedzających dyskonty spożywcze, supermarkety, hipermarkety i sieci typu convenience.

Wielkość próby wyniosła ponad 1,5 mln konsumentów. Zbadano ruch w ponad 38,2 tys. placówkach. (PAP Biznes)

doa/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,6437 0,59%
1 EUR 4,3607 0,38%
1 GBP 5,1978 0,51%
100 JPY 2,6307 0,22%
1 USD 4,0038 0,42%