Indeks Odpowiedzialnego Zarządzania Przedsiębiorstwem wzrósł w 2024 roku do 0,52
W 2024 roku Indeks Odpowiedzialnego Zarządzania Przedsiębiorstwem, opracowany przez ekspertów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, wyniósł 0,52 (w skali 0-1), co oznacza powrót po kilku latach spadków do poziomu wyników z 2021 roku.
Raport „Barometr Odpowiedzialnego Zarządzania Przedsiębiorstwem – w kierunku zrównoważonego biznesu” opracowany został przez zespół Instytutu Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Obejmuje diagnozę praktyk odpowiedzialnego zarządzania realizowanych przez przedsiębiorstwa działające w Polsce na podstawie wytycznych zawartych w normie ISO 26000.
Do tej pory zrealizowano cztery badania, odpowiednio w 2021, 2022, 2023 i 2024 roku. W opinii rektora Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie Piotra Wachowiaka, odpowiedzialne zarządzanie należy postrzegać jako długoterminową inwestycję, która skutkuje szeregiem korzyści.
"Zwiększone zaangażowanie w realizację zadań związanych z odpowiedzialnym zarządzaniem przekłada się na budowanie przewagi konkurencyjnej i pozyskanie coraz bardziej świadomego klienta. Równocześnie, badania potwierdzają, że przedsiębiorstwa społecznie odpowiedzialne generują wyższy zysk i są lepiej oceniane przez inwestorów, co w dłuższym horyzoncie przekłada się na wzrost wartości przedsiębiorstwa" - napisał rektor Wachowiak we wstępie do raportu.
"Znaczącą korzyścią odpowiedzialnego zarządzania jest także zmniejszenie rotacji pracowników i zwiększenie ich zaangażowania w pracę. Z tego powodu przedsiębiorstwa coraz chętniej angażują się w działania prospołeczne i prośrodowiskowe" - dodał.
Rektor wskazał, że w 2024 roku autorzy raportu zdecydowali się rozszerzyć badanie o aspekt zrównoważonego biznesu, wychodząc z założenia, że prowadzenie biznesu w sposób zrównoważony oznacza zaspokajanie potrzeb przedsiębiorstwa przy zachowaniu równowagi ekologicznej, dobrostanu pracowników i społeczności.
"Zrównoważony rozwój jest głównym wyznacznikiem kierunku transformacji gospodarki, który przekłada się na działania każdego przedsiębiorstwa. Społeczeństwo polskie coraz bardziej docenia przedsiębiorstwa, które dbają o otoczenie, co z kolei przekłada się na większe zaufanie klientów, partnerów biznesowych i inwestorów" - napisał Piotr Wachowiak.
W 2024 roku Indeks Odpowiedzialnego Zarządzania Przedsiębiorstwem wyniósł 0,52 (w skali 0-1), co oznacza powrót do poziomu wyników z 2021 roku. W latach 2021-2023 indeks wykazywał tendencję spadkową (w 2023 roku wyniósł 0,49, w 2022 roku 0,51, a w 2021 roku 0,52.
Najwyższe ogólnie wyniki badanych firm dotyczyły praktyk pracowniczych (subindeks Pracownicy osiągnął najwyższą wartość 0,59). Natomiast najniższy wynik zanotowały praktyki związane z działaniami na rzecz społeczności lokalnych (0,40).
W badaniu z 2024 roku odnotowano wzrost odpowiedzi pozytywnych w przypadku niemal wszystkich badanych praktyk w porównaniu do okresu analizy w latach 2021-2023, w których systematycznie spadał odsetek realizacji praktyk w obszarze ogólnego zarządzania.
Z badania wynika, że firmy usługowe w większym stopniu korzystają z mediów społecznościowych oraz nowoczesnych form komunikowania się. Natomiast przedsiębiorstwa produkcyjne istotnie częściej posiadają procedury dotyczące zarządzania w organizacji.
Firmy funkcjonujące na rynku międzynarodowym i działające dłużej niż 5 lat istotnie częściej wdrażają większość badanych praktyk.
Terminowe regulowanie zobowiązań w czwartej fali badania deklarowało 77 proc. respondentów – to większy odsetek niż w dwóch poprzednich falach badania. Jednocześnie wyniki badania potwierdzają, że pomimo trudności ekonomicznych, przedsiębiorcy nie chcą popsuć sobie relacji z klientami i by uniknąć ryzyka bankructwa, wychodzą z założenia, że wolą poczekać dłużej na zapłatę, niż stracić klienta i pieniądze.
"Można więc uznać, że aktualna sytuacja makroekonomiczna niejako wymusiła na polskich biznesach zgodę na opóźnione płatności" - napisano w raporcie.
W czwartej edycji badania po raz kolejny największy odsetek badanych informowało adekwatności wynagradzania pracowników w stosunku do ich obowiązków.
Pracownicy branży produkcyjnej istotnie częściej niż zatrudnieni w usługach oraz handlu twierdzą, że ich firmy organizują szkolenia, wspierają dodatkowe aktywności oraz działania pracowników w ramach działalności socjalnej.
Po raz kolejny największy odsetek badanych wskazał, że w przedsiębiorstwie jest stosowany recykling odpadów.
"Sektor produkcyjny odgrywa kluczową rolę w gospodarce, ale jednocześnie ma istotny wpływ na środowisko i społeczeństwo, co czyni zrównoważony rozwój wyjątkowo ważnym aspektem jego działalności. Współpraca firm produkcyjnych z dostawcami i partnerami przyczynia się do budowania efektywnych, zrównoważonych oraz odpornych łańcuchów dostaw" - napisano w raporcie.
Firmy produkcyjne coraz częściej integrują zrównoważony rozwój w swoich łańcuchach dostaw, co oznacza, że oczekują od swoich dostawców przestrzegania zasad w tym zakresie.
Niezmiennie działania charytatywne są najpopularniejszą praktyką wdrażaną przez firmy w zakresie działań na rzecz społeczności lokalnej. (PAP Biznes)
pr/