40 proc. firm eksportowych rozważa aktywność na rynku ukraińskim - PIE
40 proc. firm rozważa aktywność na rynku ukraińskim - wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego „Polscy eksporterzy w czasach niepewności”. Wskazano, że firmy eksportowe wdrażają innowacje częściej niż ogół firm działających w Polsce.
Podano, że polskie firmy eksportowe adaptują się do zmieniających się warunków zewnętrznych, ale skutki globalnych zawirowań gospodarczych wciąż są odczuwalne. Choć w 2024 r. odsetek firm dotkniętych spowolnieniem gospodarczym spadł w porównaniu z poprzednimi latami (z 80 w 2023 r. do 66 proc.), to większość eksporterów nadal deklaruje negatywny wpływ czynników zewnętrznych, takich jak niski popyt zagraniczny czy niekorzystny dla eksportu kurs walutowy.
Podstawowa strategia konkurowania na rynku zagranicznym polskich firm eksportowych pozostaje bez zmian i opiera się na cenie. Strategię cenową lub cenową z pewnymi elementami konkurencji pozacenowej stosowała w 2024 r. ponad połowa (53 proc.) firm eksportowych.
Jednocześnie konkurencję jedynie pozacenową od lat stosuje zaledwie 2-3 proc. firm eksportowych. Wskazuje to na ograniczoną dywersyfikację strategii i możliwe ryzyko konkurencji z rynkami o niższych kosztach pracy.
"Polski eksport jest silnie skoncentrowany geograficznie, przede wszystkim na krajach Unii Europejskiej, z Niemcami jako głównym partnerem handlowym. Choć dominacja Niemiec stopniowo maleje, to struktura kierunków eksportu pozostaje stabilna. Mimo to 40 proc. firm rozważa aktywność na rynku ukraińskim, co może być impulsem do większej dywersyfikacji kierunków eksportowych w przyszłości" - napisano.
Podano, że charakterystyka polskiego eksportera pozostaje niezmieniona od lat. Przedsiębiorstwa eksportowe w Polsce to przede wszystkim firmy duże (42 proc. w 2024 r.) oraz małe (36 proc.). Większość polskich firm eksportowych (73 proc. w 2024 r.) funkcjonuje bez kapitału zagranicznego i eksportuje jedynie towary, których jest producentem (67 proc. w 2024 r.).
Firmy eksportowe wdrażają innowacje częściej niż ogół firm działających w Polsce. W 2024 r. robiło to 57 proc. badanych przedsiębiorstw eksportowych, o 7 pkt. proc. mniej niż rok wcześniej. Zgodnie z danymi GUS w 2022 r. innowacje zostały wprowadzone przez 32,2 proc. wszystkich przedsiębiorstw przemysłowych.
"Zmalało postrzeganie barier w funkcjonowaniu jednolitego rynku UE, co może świadczyć o postępującej integracji oraz dostosowaniu firm do wymogów rynku wspólnotowego. Nadal jednak istotnym postulatem pozostaje harmonizacja certyfikatów i standardów, a także uproszczenia w zatrudnianiu cudzoziemców" - napisano. (PAP Biznes)
alk/ gor/