Profil:
Santander Bank Polska SABanki powinny ze sobą współpracować w walce z cyberprzestępczością - Głembocki, Santander (wywiad)
W walce z cyberprzestępczością konieczna jest współpraca w ramach sektora bankowego, warto stworzyć ogólnopolski system wspierający banki w walce z oszustwami finansowymi, a także zmienić prawo dotyczące biometrii behawioralnej. Jakość kredytów w sektorze pozostanie na bardzo dobrym poziomie, co wynikać będzie m.in. z silnej gospodarki i zaawansowanych modeli AI w bankach - poinformował PAP Biznes wiceprezes Santander Bank Polska, Artur Głembocki.

Jego zdaniem, ryzyka związane z cyberprzestępczością są coraz bardziej ważne, pojawia się tu wiele wyzwań i nie dotyczą one tylko sektora bankowego.
"Widzimy, że bardzo dużo klientów banków nie dba o zabezpieczenia cyber, przy czym im firma jest mniejsza, tym problem z tym związany jest większy. Jako sektor powinniśmy zadbać o odpowiednie, wspólne szkolenia w tym zakresie, bo do tej pory każdy bank robił takie kampanie we własnym zakresie" - powiedział Głembocki.
"Uważam, że jest właściwy moment, żeby zrobić wspólną ogólnopolską kampanię o cyberbezpieczeństwie. Firmy często nie wdrażają tego typu rozwiązań, nie dlatego, że nie chcą, ale dlatego, że nie mają świadomości o takich problemach, albo nie wiedzą, co mogą zrobić, by zminimalizować to ryzyko" - dodał.
Poinformował, że banki oferują obecnie różne narzędzia wspierające bezpieczeństwo informatyczne swoich klientów, zestawiają m.in. sieć VPN, odrębną od samego banku, do której klient może się podłączyć i bezpiecznie z niej korzystać.
"Dobrym pomysłem byłaby wspólna bankowa oferta w tym zakresie, na przykład w formie pakietów, szytych pod potrzeby różnych firm. Usługa taka mogłaby być wspierana finansowo, szczególnie w tym pierwszym etapie. Współpraca banków w tym zakresie odbywałaby się w ramach ZBP" - powiedział Głembocki.
Ocenił, że sektor powinien także współdziałać, by zapobiegać transakcjom oszukańczym, a odpowiedni system w tym zakresie powinien powstać przy udziale Krajowej Izby Rozliczeniowej.
"Transakcje tego typu są coraz większym wyzwaniem. Widzimy, że transakcji tego typu jest coraz więcej, a poprzez techniki AI, klienci banków są coraz bardziej podatni na manipulacje ze strony przestępców" - powiedział Głembocki.
"Obecnie nie ma podstaw prawnych, by zatrzymać przelew na podejrzane konto. Chcemy, by stworzyć przy KIR system, gdzie można zgłaszać takie przelewy wysokiego ryzyka. Jako bank widzimy na przykład, że na pewne konta trafiają w jednym czasie podobne kwoty, ale nie widzimy, czy podobna sytuacja jest w innych bankach. System KIR wyłapywałby tego typu przelewy i można by jeszcze skuteczniej ostrzegać klientów przez możliwymi transakcjami oszukańczymi" - dodał.
Poinformował, że bardzo wysoką skuteczność w wykrywaniu możliwych oszustw finansowych mają bankowe systemy biometrii behawioralnej. Technologia ta analizuje unikalne wzorce zachowań użytkowników podczas korzystania z bankowości elektronicznej, aby zwiększyć bezpieczeństwo transakcji. System śledzi m.in. tempo pisania na klawiaturze, sposób poruszania myszką, czy korzystania z ekranu dotykowego, tworząc profil behawioralny. Jeśli system wykryje nietypowe zachowanie, może uruchomić dodatkowe zabezpieczenia.
"Z systemami tymi jest jednak w Polsce bardzo poważny problem – bank nie może ich włączyć, dopóki klient się nie zgodzi. Jesteśmy jedynym krajem w Europie, który wymaga takiej zgody od klienta. W związku z powyższym, odsetek klientów, którzy mają włączoną usługę wynosi tylko około 25 proc. Dobrze byłoby zmienić prawo w tym zakresie" - powiedział Głembocki.
"Żeby poprawić cyberbezpieczeństwo finansowe konieczne jest stworzenie ogólnopolskiego systemu zarządzania antyfaudami przy KIR, należy też zwiększyć odpowiedzialność w walce z przestępstwami finansowymi innych uczestników rynku, w tym telekomów i portali społecznościowych" - dodał.
Wiceprezes zwrócił uwagę, że koszty ryzyka w sektorze bankowym pozostają na historycznie niskim poziomie.
"Jesteśmy bardzo silną gospodarką. Nasze firmy mają niesłychaną zdolność do szybkiej adaptacji w momentach rynkowych turbulencji. Nasze firmy mają jedne z najnowszych parków maszynowych, firmy są otwarte na nowe rynki, jest jeszcze duch przedsiębiorczości. Same banki przez ostatnie 10 lat bardzo dużo zainwestowały w AI, dzięki czemu mogą dużo lepiej oceniać standing finansowy swoich klientów" - powiedział Głembocki.
"Koszty ryzyka w sektorze są na bardzo dobrym poziomie, ale nawet jeśli lekko wzrosną, to tak i tak będą na dobrym, bezpiecznym poziomie. Warto zauważyć, że nasze firmy są relatywnie nisko zadłużone, dużym wyzwaniem dla banków jest tutaj zwłaszcza segment małych firm" - dodał.
Wiceprezes nie spodziewa się większych zmian kosztów ryzyka w sektorze.
"Sytuacja pozostanie w tym zakresie bardzo dobra" - powiedział Głembocki.
Sebastian Karbarczyk (PAP Biznes)
seb/ asa/