Co czwarty Polak nie finalizuje zakupów w e-sklepach
23 proc. Polaków przyznaje się do bardzo częstego lub częstego dodawania produktów do koszyka zakupowego, ale nie finalizowania zakupu - wynika z raportu „Doświadczenia e-commerce". Najczęstszą przyczyną są znalezienie tańszego produktu gdzie indziej oraz zbyt wysokie koszty dostawy.
Jak podkreślono, branża e-commerce się dynamicznie rozwijała, a wprowadzane przez firmy z tego sektora udogodnienia przyzwyczaiły konsumentów do wygodnych, intuicyjnych i szybkich zakupów. Polacy jednak wciąż często rezygnują z rozpoczętych zakupów internetowych.
Z badania IBRiS dla Santander Consumer Banku wynika, że ponad 20 proc. uczestników przyznaje, że robi to bardzo często lub często, 43 proc. sporadycznie, co czwarty rzadko, a jedynie 9 proc. nigdy.
"Głównym powodem porzucenia koszyka wśród ankietowanych (40 proc.) jest znalezienie produktu w lepszej cenie gdzie indziej. Niemal równie istotne są zbyt wysokie koszty dostawy, które skutecznie zniechęcają już 36 proc. polskich konsumentów. Na trzecim miejscu uplasowały się nieoczekiwane koszty, które wskazało 29 proc. respondentów, a co piątemu przeszkadza brak dogodnych metod płatności" - podano.
Dodano, że wśród powodów ankietowani wymieniają także zbyt długi czas dostawy (19 proc.), brak preferowanych opcji dostawy (17 proc.) czy brak wygodnych opcji zwrotu (16 proc.).
W raporcie podkreślono, że atrakcyjna oferta lub zniżka na produkty to najczęściej wskazywany powód powrotu do zakupów (42 proc. wskazań).
"Taka forma zachęcenia działa znacznie częściej na kobiety (48 proc.) niż mężczyzn (36 proc.)" - poinformowano.
Autorzy raportu wskazują, że decyzje zakupowe nie zawsze zapadają natychmiastowo.
"Stosunkowo duży odsetek Polaków (38 proc.) potrzebuje czasu na przemyślenie zakupu, zanim podejmie decyzję o powrocie do koszyka i finalizacji transakcji. Ten schemat jest wyjątkowo popularny wśród najmłodszych respondentów (18-29 lat). Wskazała na niego niemal połowa (48 proc.) uczestników badania z tej grupy" - wynika z badania.
Dodano, że czasem (18 proc.) konsumenci zmieniają zdanie o produkcie, np. pod wpływem przeczytanych opinii lub recenzji. Nieco niższy odsetek (14 proc.) deklaruje, że wraca do koszyka po otrzymaniu powiadomienia, które przypomina o pozostawionych produktach. Z kolei 16 proc. Polaków deklaruje, że nigdy nie wraca z porzuconych online towarów.
Badanie zrealizowano na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) 10-14 listopada 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków robiących zakupy online. Próba n = 1000.(PAP)
bk/ amac/pr/