CPK podpisał umowę na zaprojektowanie pierwszego etapu węzła kolejowego za 84,8 mln zł
Spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła kontrakt o wartości ok. 84,8 mln zł na zaprojektowanie pierwszego etapu węzła kolejowego CPK z konsorcjum firm Elkol i Mosty Katowice - podała spółka w komunikacie.
Jak podano, zakres prac obejmuje m.in. odcinek linii Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź (linia nr 85), który będzie przechodzić pod lotniskiem.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji projektowej dla pierwszego pakietu węzła kolejowego CPK. Zakres prac realizowanych w ramach tego kontraktu obejmuje projektowanie m.in.: centralnego odcinka linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) Warszawa – Łódź w obrębie nowego lotniska, czyli pierwszego elementu kolejowego „igreka” Warszawa – Łódź – Wrocław / Poznań; odcinka linii kolejowej nr 88 łączącego stację kolejową CPK z istniejącą trasą Warszawa – Poznań (linią nr 3); stacji towarowej po zachodniej stronie lotniska.
Kontrakt przewiduje, że zamówienie podstawowe zostanie zrealizowane w półtora roku, a cała umowa – wraz z ewentualnymi zadaniami opcjonalnymi – w cztery lata. W skład zamówienia podstawowego wchodzą m.in. przygotowanie projektu budowlanego, pozyskanie pozwolenia na budowę oraz opracowanie materiałów do decyzji administracyjnych i dokumentacji geologiczno-inżynierskiej.
"Projektowanie węzła kolejowego to obecnie jedna z kluczowych umów. Nie można liczyć na sukces nowego lotniska bez jego dobrego skomunikowania z siecią kolejową. Stąd tak ważne, aby projekt węzła CPK był odpowiedzią na potrzeby komunikacyjne pasażerów i został przygotowany przez ekspertów z wieloletnim doświadczeniem w branży" - powiedział cytowany w komunikacie pełnomocnik rządu ds. CPK, Maciej Lasek
"Ta (...) umowa to kolejne potwierdzenie wysokiej dynamiki prac przygotowawczych dotyczących infrastruktury CPK. KDP zmieni oblicze polskiej kolei. W 2032 roku, po zakończeniu prac na odcinku Warszawa – Łódź, podróż między tymi miastami skróci się do 40 minut, a trzy lata później z Warszawy do Wrocławia pojedziemy w czasie 1 godz. 40 min. Linia +Y+ przełoży się na skrócenie czasu przejazdu też w innych relacjach, np. Wrocław – Lublin i Warszawa – Szczecin. Na realizację węzła CPK patrzymy w sposób całościowy i skoordynowany, myśląc o maksymalizacji korzyści dla pasażerów" – powiedział prezes CPK, Filip Czernicki. (PAP Biznes)
mcb/ ana