Danone w Polsce skupia się na rozbudowie zakładów produkcyjnych w Opolu (wywiad)
Danone w Polsce skupia się obecnie na rozbudowie zakładów produkcyjnych Nutricia w Opolu - poinformował PAP Biznes Paweł Piątek, dyrektor generalny grupy spółek Danone w Polsce. Danone stoi przed wieloma wyzwaniami regulacyjnymi, ale ocenia, że wszystkie rynki, na których działa w naszym kraju, są wzrostowe.
"2025 r. będzie na pewno intensywnym rokiem. Kluczowym w tej chwili dla nas projektem jest rozbudowa zakładów produkcyjnych Nutricia w Opolu. Trwają tam intensywne prace, których efektem będzie rozpoczęcie – już w przyszłym roku – produkcji preparatów do żywienia dojelitowego" - powiedział PAP Biznes Paweł Piątek, dyrektor generalny grupy spółek Danone w Polsce.
"To dla nas niezwykle ważna inwestycja. Obecnie w zakładach w Opolu produkowanych jest 1500 różnych produktów dla niemowląt i małych dzieci, które trafiają do ponad 100 krajów na wszystkich kontynentach. Rozbudowa obiektu pozwoli na produkcję nowej kategorii produktów – żywności medycznej służącej do żywienia dojelitowego. Do tej pory była ona do Polski importowana. W 2025 roku, dzięki inwestycji wartej 230 mln zł, produkty te będą powstawać lokalnie, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa żywnościowego kraju" - dodał.
Paweł Piątek wskazał, że poza Polską produkty będą trafiały do 46 krajów na świecie, z czego 87 proc. to kraje europejskie.
Podał, że także w Polsce, w Bieruniu, znajduje się kluczowy ośrodek produkcyjny Danone w Europie. W śląskim zakładzie serków i jogurtów powstaje ponad 300 wariantów produktów mlecznych, a 100 proc. z nich wytwarzana jest z polskiego mleka. Produkty powstające w zakładzie trafiają do 24 krajów europejskich.
"Jednym z naszych priorytetów jest pionierska dla sektora spożywczego, globalna obietnica zakładająca ograniczenie do 2030 roku o 30 proc. emisji metanu, wynikającej z procesu pozyskiwania świeżego mleka, jakie jest składnikiem produktów mlecznych Danone" - powiedział.
"Wielką wagę przykładamy także do działań na rzecz obiegu zamkniętego opakowań, co również chcemy osiągnąć do 2030 roku. W tym zakresie podejmujemy liczne inicjatywy, jak zwiększanie udziału rPET w butelkach wody i napojów Żywiec Zdrój czy uruchomienie w ubiegłym roku pierwszej w Polsce i jednej z pierwszych na świecie instalacji do recyklingu zużytych opakowań po jogurtach, wykonanych z polistyrenu (PS), pochodzących z gospodarstw domowych" - dodał.
Dyrektor wskazał, że spółki Danone operujące w Polsce osiągnęły już jeden z celów określonych w strategii - uzyskały certyfikat B Corp.
"Badania pokazują, że prawie 80 proc. konsumentów zwraca uwagę, czy producent prowadzi swoją działalność z poszanowaniem dla ludzi i środowiska. W pewnym sensie zatem posiadanie certyfikatu – będącego potwierdzeniem spełnienia przez firmę najwyższych standardów - może wpłynąć pozytywnie na rozwój biznesu" - powiedział.
"Od lat widocznym trendem konsumenckim jest koncentracja na zdrowiu. Po pandemii koronawirusa zmiany w tym kierunku jeszcze przyspieszyły. Dostrzegamy większe zainteresowanie produktami funkcjonalnymi – wodami wysokozmineralizowanymi czy napojami z dodatkiem witamin. Od pewnego czasu dostrzegamy także rosnącą popularność jogurtów pitnych. Dziś to segment, który cieszy się dynamicznym wzrostem - 17,3 proc. w ujęciu wolumenowym" - dodał.
Grupa spółek Danone prowadzi działalność w trzech obszarach: produkty mleczne i pochodzenia roślinnego, woda i napoje oraz żywienie specjalistyczne, obejmujące żywność dla niemowląt i małych dzieci oraz żywność specjalnego przeznaczenia medycznego (Nutricia Polska).
"Rynki te różnią się od siebie, zatem obserwujemy na nich różne trendy. Od pewnego czasu dostrzegamy na rynku produktów mlecznych trend w zakresie zwiększonego zainteresowania konsumentów produktami wysokobiałkowymi. Przełożyło się to na sprzedaż wartościową segmentu na poziomie 771 mln zł" - powiedział Paweł Piątek.
Wskazał, że asortyment ten odpowiada już za 16,6 proc. wolumenu sprzedaży w kategorii świeżych produktów mlecznych, osiągając wzrost sprzedaży na poziomie 42,4 proc. Dla porównania - klasyczne produkty mleczne, nie klasyfikowane jako wysokobiałkowe, odpowiadające za 83,4 proc. wolumenu sprzedaży, cechuje tendencja wzrostowa na poziomie 1,5 proc.
"Ciekawe trendy dostrzegamy także na rynku żywności dla niemowląt i małych dzieci. W przypadku mleka dla dzieci zdrowych obserwujemy wzrost udziału marek premium, a także wzrost konsumpcji mlek specjalistycznych. Dzieci rodzi się w Polsce coraz mniej, jednak rodzice są skłonni wydać więcej pieniędzy na produkty" - powiedział.
"Wyraźnie dostrzegamy także trend „convenience” – rodzice poszukują dla swoich maluchów wygodnych opakowań takich jak deserki w tubkach czy obiadki na talerzykach" - dodał.
GRUPA SPÓŁEK DANONE STOI PRZED WIELOMA WYZWANIAMI REGULACYJNYMI
"Pracujemy w gronie 11 firm napojowych, by powołać operatora systemu kaucyjnego. Celem jest sprostanie obowiązkom zbiórki butelek PET na polskim rynku (77 proc. w 2025 r.) oraz przepisom o systemie kaucyjnym. Budowany przez nas operator, który funkcjonować będzie pod nazwą Kaucja pl, będzie najprawdopodobniej największy na rynku" - powiedział Paweł Piątek.
"Mamy nadzieje, że rozpocznie on swoje działanie w ciągu kolejnych miesięcy. Jednocześnie czekamy na przyjęcie przez rząd nowelizacji ustawy o systemie kaucyjnym. Liczymy, że ta nowelizacja zostanie przyjęta jeszcze w tym roku, bowiem zawiera ona istotne poprawki, mające znaczenie dla efektywności systemu" - dodał.
Dyrektor wskazał, że przed Danone jest także reforma systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta.
"Obecny system nie spełnia swojej roli - nie zachęca do zwiększania poziomu recykling przez samorządy i branżę odpadową, a fundusze, które producenci przekazują na dokumenty potwierdzające recykling, nie przyczyniają się do podnoszenia efektywności zbiórki. Liczymy, że Ministerstwo Klimatu i Środowiska wprowadzi efektywny i sprawiedliwy system ROP. Dla nas bardzo ważne jest, by odpowiednio zaprojektować zasady ekomodulacji opłat, tj. by opłaty były uzależnione od poziomu recyklowalności opakowań i materiałów opakowaniowych" - powiedział.
"W tej chwili mamy jedną stawkę za opakowania z tworzyw sztucznych, a przecież różne typy tworzyw mają różny poziom recyklowalności. Wdrożyliśmy wytyczne dotyczące ekoprojektowania i zależy nam, by przyszły system premiował opakowania lepsze do recyklingu. Dużo pracy w tym zakresie wykonaliśmy w ramach Polskiego Paktu Plastikowego, którego jesteśmy częścią. Wiemy, że Ministerstwo zaproponowało pierwszą koncepcję reformy ROP – angażujemy się w dialog z rządem przez organizacje branżowe" - dodał Paweł Piątek.
Dyrektor zwrócił uwagę także na fakt, że jeszcze w tym roku ma zostać przyjęta przez Unię Europejską nowa regulacja opakowaniowa (PPWR).
"Ta regulacja idzie dalej niż Dyrektywa Single Use Plastics. Zakłada m.in. obowiązkową zawartość recyklatów w opakowaniach (teraz ten obowiązek dotyczy tylko butelek PET) czy wprowadzenie opakowań wielokrotnego użytku. Czekamy więc na finalny kształt regulacji. Nowe obowiązki, do których będziemy musieli się przygotować, mają wejść w życie od 2030 r." - powiedział.
Paweł Piątek wskazał, że wszystkie rynki, na których działają spółki z grupy spółek Danone w Polsce rozwijają się. Dyrektor powołując się na dane NielsenIQ - Panel Handlu Detalicznego podał, że rynek wody butelkowanej odnotowuje wyraźny wzrost zarówno w perspektywie wartościowej, jak i wolumenowej. Wartościowo kategoria wody butelkowanej odnotowała wzrost +15,7 proc., natomiast wolumenowo ma 8 proc. wzrostu.
Kategoria świeżych produktów mlecznych w pierwszym półroczu 2024 roku była warta 3,7 mld zł, co oznacza wzrost o 9,4 proc. rdr.
Dyrektor wskazał, że dobrze radzi sobie także kategoria produktów roślinnych, która odnotowała wzrosty sprzedaży o 12 proc. w ujęciu wolumenowym i 7,5 proc. wartościowo. Na tak dynamiczny wzrost wpływa sprzedaż napojów roślinnych, które wciąż mają w niej największy udział - ponad 77 proc.
"Numerem jeden w tej kategorii wśród producentów markowych jest należąca do Danone marka Alpro, odpowiadająca za prawie jedną trzecią sprzedaży wartościowej całej kategorii (32,6 proc). Pozycję tę zawdzięczamy sprzedaży napojów roślinnych i roślinnych alternatyw dla jogurtów – odpowiednio na poziomie 34,6 proc. oraz 32,7 proc. W każdej z tych kategorii spodziewamy się dalszego wzrostu wolumenu" - powiedział Paweł Piątek.
"Nieco inna sytuacja jest na rynku żywności dla niemowląt i małych dzieci. Demograficzne wyzwania, z jakimi mierzymy się w Polsce, widoczne są niestety w danych rynkowych. Najbardziej widać to w kategorii żywności uzupełniającej dla niemowląt i małych dzieci, która w porównaniu do zeszłego roku spadła o 5,2 proc. Największe spadki zanotował segment kaszek, zaś jedynym rosnącym segmentem w kategorii są przekąski. Tu prym wiodą jednak przede wszystkim marki własne, oferujące często konkurencyjne cenowo produkty dla dzieci" - dodał.
Paweł Piątek podał, że w grupie spółek Danone wiele uwagi poświęca się na standaryzację rozwiązań w obszarze automatyki i zarządzania danymi przemysłowymi, zapewniając cyberbezpieczeństwo i ciągłość produkcji.
"Rozwój nowoczesnych technologii pozwala nam zoptymalizować wiele procesów w naszych zakładach produkcyjnych. Przykładowo w Bieruniu zastosowane cyfrowe rozwiązania wspierają codzienną pracę operatorów. Przekłada się to na szybkość reakcji i zwiększenie bezpieczeństwa. Automatycznie generowane odczyty wskazują operatorowi miejsce wystąpienia ewentualnego problemu lub zwracają uwagę na ryzyko jego powstania" - powiedział.
"Technologia szybciej wykrywa także zatrzymania maszyn - odpowiednie informacje są wyświetlane na monitorach w czasie rzeczywistym, szybciej niż człowiek jest w stanie zauważyć błąd. Tego rodzaju rozwiązań wprowadzono wiele, a ciągłe rozszerzanie ich skali pozwala efektywniej zarządzać przepływem informacji, co przekłada się na szybkość reakcji i zwiększenie bezpieczeństwa na wszystkich etapach wytwarzania produktów" - dodał.
Anna Lalek (PAP Biznes)
alk/ pr/