Do 2030 r. udział sprzedaży transgranicznej w polskim e-commerce wzrośnie do ponad 12 proc. - raport
W 2025 r. sprzedaż transgraniczna przekroczy 7 proc. wartości rynku e-commerce w Polsce, a do 2030 roku jego udział może sięgnąć ponad 12 proc., w porównaniu do 6 proc. w 2021 r. Krajowe e-sklepy i platformy handlowe będą notować stopniowe spadki udziału - wynika z raportu PMR Market Experts by Hume’s.
Jak podano, wzrost segmentu sprzedaży transgranicznej (cross-border) przyspiesza, głównie dzięki ekspansji platform takich jak Temu, Shein i AliExpress, które notują dynamikę wyraźnie przewyższającą tempo rozwoju krajowych e-sklepów i marketplace’ów.
Z raportu wynika, że największy udział kanału cross-border odnotowano w takich kategoriach jak odzież i obuwie, akcesoria modowe, wyposażenie wnętrz, biżuteria oraz sprzęt sportowy – i to właśnie te segmenty będą w najbliższych latach napędzać dalszy wzrost sprzedaży transgranicznej.
"Chińskie platformy błyskawicznie dostosowały swoje strategie do oczekiwań polskich konsumentów. Agresywna polityka cenowa, szeroka oferta i dopracowana logistyka sprawiły, że dziś to właśnie one wyznaczają tempo rozwoju cross-border w Polsce. Dla rodzimych e-sklepów to sygnał, że konkurencja nie jest już lokalna, ale globalna" - oceniła, cytowana w komunikacie prasowym, Agnieszka Skonieczna, Head Retail Market Analyst w PMR Market Experts/Hume’s Institute.
"Polski handel internetowy wchodzi w fazę dojrzałości, w której tempo rozwoju będzie w coraz większym stopniu zależało od czynników globalnych i technologicznych. Rosnące znaczenie cross-border i marketplace’ów to naturalny efekt globalizacji e-commerce, a Pokolenie Z przyspiesza te zmiany poprzez swoje cyfrowe nawyki i oczekiwania wobec marek" – dodała Skonieczna.
93 proc. przedstawicieli Pokolenia Z - jak podano - dokonuje zakupów online przy użyciu smartfona, podczas gdy wśród wszystkich e-konsumentów odsetek ten wynosi 81 proc.
Z danych PMR Market Experts by Hume’s wynika, że w rankingu top 20 największych graczy polskiego e-commerce według wartości sprzedaży za 2025 rok znajdują się trzy platformy cross-border, a Temu i AliExpress trafiły do pierwszej piątki.
"Choć różnica względem Allegro pozostaje znacząca, obecność globalnych gigantów coraz mocniej wpływa na układ sił w polskim handlu internetowym" - dodano.
Zdaniem autorów raportu, coraz więcej firm detalicznych i sieci handlowych decyduje się na wdrożenie modelu marketplace, a w ostatnich miesiącach do grona marketplace’ów dołączyły m.in. Kaufland, Castorama, MediaMarkt i Leroy Merlin, a plany w tym zakresie ogłosiły Super-Pharm oraz Sinsay. (PAP Biznes)
doa/ ana/