Profil:
Bank Millennium SAMillennium Leasing chce prawie podwoić portfel; zwiększy obecność w segmencie pojazdów lekkich (wywiad)
Millennium Leasing planuje utrzymać dwucyfrową dynamikę wzrostu, celem jest prawie podwojenie portfela leasingowego do końca 2028 roku. Spółka chce rozwinąć współpracę z dealerami samochodów osobowych, będzie też bardzo aktywna na rynku zielonego finansowania - poinformował PAP Biznes prezes spółki Marcin Balicki.
W ubiegłym tygodniu Bank Millennium opublikował strategię na lata 2025-2028, w której założył między innymi dynamiczny rozwój w segmencie bankowości korporacyjnej.
"Będziemy częścią dużej inicjatywy strategicznej w segmencie korporacyjnym Banku Millennium, czyli towarzyszenia bankowi w rozwoju, w akwizycji nowych klientów i finansowaniu zielonej transformacji. Chcemy utrzymać poziom obecności leasingu w rosnącym portfelu banku" - powiedział PAP Biznes Balicki.
Podał, że planowane jest przyspieszenie wzrostu portfela leasingowego.
"Zwiększamy nasz udział w rynku, obecnie wynosi on około 4,2 proc. Nasza dynamika sprzedaży w półroczu wynosiła 20 proc., a w trzecim kwartale, w ujęciu kwartał do kwartału, ta dynamika wyniosła ponad 40 proc. Po dziewięciu miesiącach realizujemy rekordową produkcję, największą w historii spółki. Wzrosty zawdzięczamy głównie finansowaniu maszyn, samochodów dostawczych oraz taboru kolejowego" - powiedział Balicki.
Prezes poinformował, że spółka finansuje znacznie więcej niż wcześniej maszyn i urządzeń, które stanowią 30 proc. produkcji.
"Samochody osobowe są mniej reprezentowane w naszej produkcji niż na rynku. Naszym głównym segmentem są klienci korporacyjni, u których struktura inwestycji jest inna niż w segmencie mikro" - powiedział Balicki.
Podał, że Millennium Leasing chce rosnąć szybciej niż rynek, który także będzie rósł dzięki poprawie sytuacji w otoczeniu międzynarodowym, przede wszystkim w Niemczech.
"Patrząc w perspektywie strategicznej, czterech najbliższych lat, planujemy utrzymanie dwucyfrowej dynamiki wzrostu. Naszym celem jest prawie podwojenie portfela leasingowego na koniec 2028 roku" - powiedział Balicki.
Podał, że spółka chce wykorzystywać synergie budowane na styku z bankiem.
"Oceniam, że miejsce leasingu jako samodzielnego produktu czy usługi, którą sprzedajemy, będzie malało, leasing będzie się przesuwał w jednym z dwóch kierunków. Albo w kierunku banków, jako część całej struktury finansowania działalności firmy albo jako finansowanie oferowane wspólnie z dostawcami aktywów, w które inwestują przedsiębiorcy" - powiedział Balicki.
"Dzięki temu, że jesteśmy tak blisko z bankiem, jesteśmy w stanie zapewnić klientowi jakość, rozwiązania techniczne, bezpieczeństwo informatyczne, które są możliwe do uzyskania tylko dzięki skali, którą ma bank" - dodał.
Ocenił, że tego typu synergie są obecnie widoczne w segmencie korporacyjnym.
"Mamy jeden z najwyższych na rynku wskaźnik tzw. uproduktowienia leasingiem klientów korporacyjnych i chcielibyśmy w podobnym kierunku zmierzać w segmencie mikrobiznesu, gdzie bank bardzo dynamicznie rośnie w ostatnich latach" - powiedział Balicki.
Poinformował, że spółka chce rozwinąć współpracę z dealerami samochodów osobowych.
"Mamy tutaj bardzo bogate doświadczenia z ostatnich lat - zbudowaliśmy grupę ponad 1000 partnerów dostawców przedmiotów leasingu. Na rynku leasingu samochody lekkie stanowią około 55 proc. rynku, a w naszym przypadku jest to tylko 32 proc., więc chcemy zwiększyć nasze zaangażowanie w tym segmencie" - powiedział Balicki.
Spółka leasingowa będzie też bardzo aktywna na rynku zielonego finansowania.
"Nasz udział w rynku samych paneli fotowoltaicznych wynosi około 10 proc., czyli jest prawie trzykrotnie wyższy niż łączny udział w rynku leasingowym. W 2024 roku jest pewien spadek w finansowaniu paneli fotowoltaicznych wynikający z przejściowego braku dostępności dotacji i zmiany sposobu rozliczeń tej energii" - powiedział Balicki.
"Rynek ten będzie rósł, nowe instalacje będą powstawać, ale raczej nie oczekujemy tutaj już tak dużego wzrostu, jak w poprzednich latach" - dodał.
Jego zdaniem obecnie ciekawsze są inne kierunki związane z zieloną transformacją np. wymiana turbin wiatrowych na nowsze, o większej sprawności, potencjał mają także magazyny energii i pompy ciepła, kolejnym kierunkiem jest elektromobilność i samochody elektryczne.
"Leasing jest naturalnym źródłem finansowania w przypadku programu Mój Elektryk, bo około 80 proc. zakupów samochodów elektrycznych było finansowane leasingiem" - powiedział Balicki.
Według danych ZPL rynek leasingu w okresie I-III kwartału 2024 r. wzrósł o 10,5 proc. rdr do 78,99 mld zł.
"W odróżnieniu od poprzednich okresów ten wzrost jest wyższy niż inflacja więc nie tylko wzrost cen samochodów, czy maszyn powodował wzrost skali finansowania przez branżę leasingową, ale też wzrost liczby samych transakcji" - powiedział Balicki.
Prezes zwrócił uwagę, że spada udział w finansowaniu przez branżę leasingową transportu ciężkiego.
"Przyczyna tego jest, myślę, dość oczywista– spowolnienie w gospodarce niemieckiej, która jest głównym partnerem gospodarczym Polski i zmniejszenie ruchu w łańcuchach dostaw, między innymi dla przemysłu motoryzacyjnego" - powiedział Balicki.
"W segmencie samochodów małych, osobowych i dostawczych oraz w maszynach były dość spore wzrosty. Od pewnego czasu saldo inwestycji sfinansowanych leasingiem jest wyższe niż portfel kredytów inwestycyjnych udzielonych przez sektor bankowy" - dodał.
Prezes poinformował, że w wielu programach unijnych leasing jest dyskryminowany w stosunku do kredytu - można korzystać z dotacji, jeśli finansuje się inwestycje kredytem czy pożyczką, natomiast finansowanie leasingiem nie zawsze jest uwzględnione.
"Jeśli chcemy programy unijne upowszechnić w możliwie maksymalnym stopniu, to byłoby wskazane zrównać leasing z kredytem inwestycyjnym we wszystkich programach finansowanych ze środków unijnych" - powiedział Balicki.
Jego zdaniem pozytywnym impulsem dla branży byłoby wprowadzenie dopuszczalności formy dokumentowej dla umowy leasingu.
"Mówimy o tym od lat, ale wydaje się, że jesteśmy blisko, ponieważ rząd proceduje już ustawę, ustawę deregulacyjną, w której znalazło się zlikwidowanie tego wymogu formy pisemnej pod rygorem nieważności dla umowy leasingu" - powiedział Balicki.
"Dzisiaj, żeby zawrzeć umowę leasingu, trzeba ją podpisać w archaicznej, papierowej postaci lub można ją oczywiście podpisać podpisem kwalifikowanym" - dodał.
Podał, że w Millennium Leasing wśród klientów dużych, korporacyjnych około 50 proc. umów leasingu zawierana jest w formie elektronicznej.
"Kwalifikowany podpis elektroniczny nie jest jednak już tak popularny wśród małych przedsiębiorstw, bo koszt jego uzyskania i częstotliwość jego używania są nieracjonalne dla takiego małego przedsiębiorcy. Zmiany w prawie zwiększyłyby dostępność takiego finansowania szczególnie w mniejszych miejscowościach" - powiedział Balicki.
W ramach nowej strategii Bank Millennium zamierza wzmocnić swoją pozycję w segmencie średnich i dużych przedsiębiorstw. Celem jest zwiększenie bazy klientów do 17 tys. z ok. 9 tys. poprzez m.in. oferowanie im dopasowanych produktów kredytowych, w tym leasingu.
Sebastian Karbarczyk (PAP Biznes)
seb/ gor/