MS chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów po umorzeniu kredytów frankowych
Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.
"Podstawowym postulatem jest, aby rozporządzenie Ministra Finansów gwarantowało, że bez względu na to, w jaki sposób strony ukształtują treść ugody, konsument nie zostanie obciążony negatywnymi dla niego konsekwencjami podatkowymi - zwarcie ugody w sprawach frankowych nie powinno wiązać się z poborem podatku dochodowego. Tym samym chcę zaproponować wprowadzenie zmian, które wprowadzą pewne rozszerzenia zakresu stosowania rozporządzenia, tak aby jego treść odpowiadała realiom rynkowym związanym z zawieraniem umów i ugód frankowych, jak również usuną wątpliwości dotyczące stosowania rozporządzenia oraz konieczność indywidualnego rozpatrywania spraw pod kątem konkretnych okoliczności faktycznych" - podaje MS.
Resort proponuje rozszerzenie zakresu projektu rozporządzenia poprzez:
1. Objęcie zakresem rozporządzenia kredytów/pożyczek, które były przeznaczone na cele mieszkaniowe jedynie w części.
"Postulat ten wynika z faktu, że znaczna część kredytów frankowych udzielana była na realizację celów również innych niż mieszkaniowe (np. nabycie garażu, komórki lokatorskiej czy cele konsolidacyjne)" - napisano.
2. Objęcie zakresem rozporządzenia kwot wypłacanych konsumentom w związku z zawieraną ugodą.
"Rozporządzenie odnosi się obecnie do umorzenia kapitału kredytu mieszkaniowego, odsetek oraz opłat związanych z kredytem. W ramach zawieranych ugód banki zobowiązują się jednak również do wypłacania kredytobiorcom innych świadczeń, w szczególności odsetek od nadpłaconych przez konsumenta spłat. Takie świadczenie stanowi przychód i podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych (art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 PIT)" - podaje MS.
3. Posłużenie się odmienną konstrukcją prawną niż „umorzenie” jako podstawą zaniechania poboru.
"Wykorzystanie konstrukcji „umorzenia” jest interpretowane jako wymagające, aby konsument w procesie ugodowym uznał umowę za ważną, a świadczenia należne bankowi na jej tle podlegały umorzeniu. Istotna grupa kredytobiorców w sprawach frankowych jest przywiązana do stanowiska prezentowanego w procesach i zgodnego z utrwaloną linią orzeczniczą polskich sądów, że umowa kredytu jest nieważna ze względu zawarte w jej treści klauzule abuzywne" - podaje MS.
"Konstrukcja rozporządzenia wymusza na kredytobiorcy przyznanie w ugodzie, że wycofuje się ze stanowiska, na którym stał w trakcie nierzadko długoletniego procesu sądowego. Z uwagi na cele rozporządzenia, Ministerstwo Sprawiedliwości rekomenduje przyjęcie takiej konstrukcji, która pozwoli na zaniechanie poboru podatku od przychodu również z tytułu wzajemnych rozliczeń dokonanych po uznaniu przez strony nieważności umowy, dokonanym w drodze ugody" - dodano.
4. Objęcie zakresem rozporządzenia pożyczek hipotecznych, a nie jak obecnie wyłącznie umów „kredytu mieszkaniowego”. Rozszerzenie takie wg MS usunęłoby wątpliwości dotyczące możliwości stosowania rozporządzenia względem pożyczek hipotecznych.
5. Uregulowanie sytuacji kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyty na sfinansowanie nabycia więcej niż jednej nieruchomości mieszkalnej, na przykład przez przyznanie im możliwości wyboru, której nieruchomości ma dotyczyć zwolnienie.
MS dodatkowo postuluje jasne wskazanie w treści rozporządzenia, że również spadkobiercy kredytobiorcy korzystają ze zwolnienia przewidzianego w rozporządzeniu, a także klarowne unormowania sposobu ustalenia kwoty wierzytelności z tytułu kredytu konsolidacyjnego lub refinansowego, która jest objęta zaniechaniem poboru. (PAP Biznes)
tus/ asa/