PKP PLK chce zrealizować siedem istotnych inwestycji przy wsparciu KPO

PKP Polskie Linie Kolejowe chcą zrealizować siedem istotnych inwestycji przy wsparciu środków finansowym z KPO, co jest efektem odejścia od realizacji dwunastu przeskalowanych i nieekonomicznych projektów, które po zrealizowaniu nie zapewniłyby oczekiwanych efektów zakresu sieci - podała spółka w komunikacie prasowym.
Jak podano, Ministerstwo Infrastruktury zaakceptowało propozycję projektów, które w ocenie spółki mają przełożyć się na osiągnięcie optymalnych efektów dla rozwoju polskiej sieci kolejowej.
Zarządca infrastruktury opracuje nowe wnioski o dofinansowanie dla projektów:
1. Poprawa stanu infrastruktury linii kolejowej nr 8 Warszawa Zachodnia – Kraków Główny, na odcinku Tunel – Kraków;
2. Poprawa stanu technicznego tunelu kolejowego w Unisławiu Śląskim, w ciągu linii kolejowej nr 291 Boguszów Gorce Wschód – Mieroszów;
3. Budowa drugiego toru kolejowego wraz z drugą przeprawą mostową na rzece Warcie, na odcinku linii kolejowej nr 354, od posterunku odgałęźnego Oborniki Wielkopolskie Most do stacji Oborniki Wielkopolskie;
4. Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych – etap VII;
5. Przebudowa wiaduktu kolejowego WK-05 na stacji Gdynia Port;
6. Budowa Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na linii kolejowej nr 7 na odcinku Otwock-Lublin;
7. Poprawa infrastruktury pasażerskiej na wybranych obiektach aglomeracji warszawskiej, poprzez modernizację peronów oraz zabudowę Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.
Zadania powinny być zrealizowane maksymalnie do sierpnia 2026 roku. Każdy z projektów, przed podpisaniem umowy, będzie sprawdzony przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych pod względem spełniania kryteriów horyzontalnych.
Ponadto spółka przygotowuje również realizację projektów, które w lutym br. zostały dodane do realizacji w ramach KPO:
1. Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinkach: Koluszki – Częstochowa oraz Zawiercie – Dąbrowa Górnicza;
2. Prace na linii kolejowej nr 61 na odcinku Częstochowa Stradom – Fosowskie oraz na linii kolejowej nr 144 na odcinku Fosowskie - Opole Główne;
3. Prace na linii kolejowej nr 132 na odcinku Pyskowice - Opole Groszowice;
4. Prace na linii kolejowej nr 273 na odcinkach: Wrocław – Głogów, Czerwieńsk – Jerzmanice Lubuskie oraz Kostrzyn - Szczecin Podjuchy
5. Prace na linii kolejowej nr 355 Ostrów Wielkopolski - Grabowno Wielkie etap II.
Wszczęcie pierwszych postępowań przetargowych w ramach nowych projektów planowane jest w ostatnim kwartale 2024 roku.
Na początku sierpnia PKP PLK informowały, że zostały zobowiązane przez resort infrastruktury do zagospodarowania około 500 mln zł przesuniętych z projektów, które uznano za nieefektywne. W sumie kolej ma do wydania z KPO ponad 18 mld zł. (PAP Biznes)
mcb/ osz/