PKP PLK chce zrealizować siedem istotnych inwestycji przy wsparciu KPO

PKP Polskie Linie Kolejowe

PKP Polskie Linie Kolejowe chcą zrealizować siedem istotnych inwestycji przy wsparciu środków finansowym z KPO, co jest efektem odejścia od realizacji dwunastu przeskalowanych i nieekonomicznych projektów, które po zrealizowaniu nie zapewniłyby oczekiwanych efektów zakresu sieci - podała spółka w komunikacie prasowym.


Jak podano, Ministerstwo Infrastruktury zaakceptowało propozycję projektów, które w ocenie spółki mają przełożyć się na osiągnięcie optymalnych efektów dla rozwoju polskiej sieci kolejowej.

Zarządca infrastruktury opracuje nowe wnioski o dofinansowanie dla projektów:

1. Poprawa stanu infrastruktury linii kolejowej nr 8 Warszawa Zachodnia – Kraków Główny, na odcinku Tunel – Kraków;

2. Poprawa stanu technicznego tunelu kolejowego w Unisławiu Śląskim, w ciągu linii kolejowej nr 291 Boguszów Gorce Wschód – Mieroszów;

3. Budowa drugiego toru kolejowego wraz z drugą przeprawą mostową na rzece Warcie, na odcinku linii kolejowej nr 354, od posterunku odgałęźnego Oborniki Wielkopolskie Most do stacji Oborniki Wielkopolskie;

4. Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych – etap VII;

5. Przebudowa wiaduktu kolejowego WK-05 na stacji Gdynia Port;

6. Budowa Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na linii kolejowej nr 7 na odcinku Otwock-Lublin;

7. Poprawa infrastruktury pasażerskiej na wybranych obiektach aglomeracji warszawskiej, poprzez modernizację peronów oraz zabudowę Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.

Zadania powinny być zrealizowane maksymalnie do sierpnia 2026 roku. Każdy z projektów, przed podpisaniem umowy, będzie sprawdzony przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych pod względem spełniania kryteriów horyzontalnych.

Ponadto spółka przygotowuje również realizację projektów, które w lutym br. zostały dodane do realizacji w ramach KPO:

1. Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinkach: Koluszki – Częstochowa oraz Zawiercie – Dąbrowa Górnicza;

2. Prace na linii kolejowej nr 61 na odcinku Częstochowa Stradom – Fosowskie oraz na linii kolejowej nr 144 na odcinku Fosowskie - Opole Główne;

3. Prace na linii kolejowej nr 132 na odcinku Pyskowice - Opole Groszowice;

4. Prace na linii kolejowej nr 273 na odcinkach: Wrocław – Głogów, Czerwieńsk – Jerzmanice Lubuskie oraz Kostrzyn - Szczecin Podjuchy

5. Prace na linii kolejowej nr 355 Ostrów Wielkopolski - Grabowno Wielkie etap II.

Wszczęcie pierwszych postępowań przetargowych w ramach nowych projektów planowane jest w ostatnim kwartale 2024 roku.

Na początku sierpnia PKP PLK informowały, że zostały zobowiązane przez resort infrastruktury do zagospodarowania około 500 mln zł przesuniętych z projektów, które uznano za nieefektywne. W sumie kolej ma do wydania z KPO ponad 18 mld zł. (PAP Biznes)

mcb/ osz/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5762 0,37%
1 EUR 4,2714 -0,10%
1 GBP 5,0199 -0,01%
100 JPY 2,6130 -0,52%
1 USD 3,7840 0,53%