Polacy w 2024 r. kupili 9,4 mln sztuk gier; 10,6 proc. więcej rdr - SPiDOR
![SPiDOR_Gatunki_GSD.png](/sites/default/files/styles/516x289/public/media/images/202502/DOC.20250213.50859631.SPiDOR_Gatunki_GSD.png.webp?itok=ipuhu9Zh)
Polacy w 2024 roku kupili 9,4 mln sztuk gier na komputery PC i konsole, czyli 10,6 proc. więcej rdr - wynika z Game Sales Data podanych przez Stowarzyszenie Producentów i Dystrybutorów Gier Wideo (SPiDOR). Najchętniej wybierane były gry akcji - przez 30 proc. konsumentów.
"Rynek gier wideo w Polsce pozostaje jednym z kluczowych sektorów branży rozrywkowej. Według raportu PwC „Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2024-2028”, w 2024 r. jego przychody wyniosły 4,3 mld zł. Prognozy wskazują, że w kolejnych latach branża będzie się nadal rozwijać – do 2028 r. wartość rynku ma wzrosnąć do 5,5 miliarda zł. Przewidywana średnia roczna stopa wzrostu (CAGR) gier wideo i e-sportu w latach 2023-2028 wynosi 8 proc. globalnie i 6,8 proc. w Polsce" - napisano w komunikacie Stowarzyszenia Producentów i Dystrybutorów Gier Wideo.
W 2024 roku sprzedano 9,4 mln sztuk gier na komputery PC i konsole, czyli o 900 tys. (10,6 proc.) więcej niż przed rokiem. Gracze zakupili 3.554 poszczególnych tytułów.
Gry na komputery PC stanowiły 28,5 proc. wszystkich sprzedanych tytułów. Produkcje na konsole starszej generacji odpowiadały za 39 proc. sprzedaży, natomiast gry na urządzenia nowej generacji – za 18 proc. Tytuły przeznaczone na konsole przenośne stanowiły 14,5 proc. wszystkich zakupionych egzemplarzy.
Pod względem gatunkowym najchętniej wybierane były gry akcji, które odpowiadały za 30 proc. sprzedanych gier. Gry "strzelanki" zakupiło 16 proc. konsumentów, wyścigi (12 proc.), gry fabularne (11 proc.), a gry przygodowe i sportowe (10 proc.).
Najczęściej wybierano gry z oznaczeniem PEGI 12, które stanowiły 23 proc. wszystkich sprzedanych tytułów. Produkcje przeznaczone dla najmłodszych graczy odpowiadały łącznie za 34 proc. sprzedaży – gry z PEGI 3 stanowiły 19 proc, a z PEGI 7 – 15 proc. Gry oznaczone PEGI 16 i PEGI 18 stanowiły odpowiednio 22 proc. i 21 proc. sprzedaży.
System PEGI to oddolna inicjatywa branży gier wideo, stworzona z myślą o ochronie konsumentów. Powstał we współpracy ze środowiskiem akademickim, organizacjami pozarządowymi i sektorem publicznym, by zapewnić jednolite zasady oceny treści oraz rekomendacji wiekowych dla gier wideo.
Według SPiDOR, największe produkcje stanowią istotną część sprzedaży. Dziesięć najlepiej sprzedających się gier w 2024 r. znalazło łącznie 1,95 mln nabywców, co oznacza, że niemal co piąta sprzedana gra pochodziła właśnie z tej listy. W czołówce znalazły się tytuły takie jak EA SPORTS FC 25, The Crew 2, Grand Theft Auto V, Hogwarts Legacy oraz EA SPORTS FC 24.
Game Sales Data (GSD) to system monitorowania sprzedaży gier wideo, obejmujący zarówno rynek fizyczny, jak i cyfrowy. Powstał we współpracy z Video Games Europe oraz lokalnymi organizacjami branżowymi, aby dostarczać dane na temat rynku gier. System działa w 43 krajach regionów EMEA i APAC, w tym m.in. w Polsce, Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Indiach i Australii.(PAP Biznes)
hel/ gor/