Połowa regazyfikowanego LNG z FSRU 2 miałaby trafiać na eksport - Gaz-System
Zgłoszone zapotrzebowanie na usługi regazyfikacji LNG w latach 2031 - 2032 niemal 4-krotnie przekroczyło planowaną moc instalacji drugiej pływającej jednostki FSRU, która byłaby zdolna do regazyfikacji 4,5 mld m sześc. paliwa rocznie - podał Gaz-System. Połowa regazyfikowanego LNG miałaby zostać przeznaczona na eksport w kierunku Ukrainy, Słowacji, Czech i Litwy.
"W badaniu udział wzięło 14 firm krajowych oraz zagranicznych. Zgłoszone zapotrzebowanie na lata 2031 - 2032 niemal czterokrotnie przekroczyło planowaną moc instalacji drugiej jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), która byłaby zdolna do regazyfikacji 4,5 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie" - napisał Gaz-System po zakończeniu badania rynku, dot. zwieszenia mocy terminalu FSRU.
Dodał, że prawie połowa regazyfikowanego LNG miałaby zostać przeznaczona na eksport w kierunku Ukrainy, Słowacji, Czech oraz Litwy.
"Szacowany wolumen eksportu wynosi od 6,9 mld m sześc. do 8,9 mld m sześc., a w kolejnych dekadach może spaść do ok. 2,6 mld m sześc./r" - wskazano.
Operator wyjaśnił, że deklaracje uczestników rynku dają podstawę do przeprowadzenia wiążącej procedury Open Season dla drugiego Terminalu FSRU.
"GAZ-SYSTEM prowadzi obecnie konsultacje z firmami, które zgłosiły wstępne zainteresowanie oraz pracuje nad przygotowaniem optymalnego modelu świadczenia usług, który uwzględni sugestie rynku" - podkreślono.
Celem procedury Open Season FSRU 2 będzie potwierdzenie realnego zapotrzebowania poprzez składanie wiążących zamówień na usługi regazyfikacji. Uruchomienie procedury planowane jest w pierwszym kwartale 2026 roku.
Według harmonogramu, umiejscowienie w Zatoce Gdańskiej pierwszego pływającego terminala LNG (FSRU) ma się zakończyć na przełomie 2027 i 2028 r. - terminal FSRU ma być przystosowany do odbioru co najmniej 6,1 mld m sześc. gazu rocznie.
Program FSRU to inwestycja operatora gazociągów przesyłowych Gaz-System. (PAP Biznes)
jz/ asa/