Port Gdańsk w '24 obsłużył 3.559 morskich statków handlowych; zysk netto ok. 264 mln zł
Port Gdańsk w 2024 roku obsłużył 3.559 morskich statków handlowych, przeładowując 77,4 mln ton ładunków. Wygenerował też rekordowy zysk netto, szacowany na poziomie ok. 264 mln zł - podał spółka w komunikacie prasowym.
Port poinformował, że rok 2024 był dla nich rokiem kolejnych rekordów, jeśli chodzi o paliwa płynne (wzrost o ponad 1,8 mln ton, czyli niemal 5 proc.) i drobnicę (wzrost o ok. 430 tys. ton, czyli prawie 2 proc.), przy czym w obrocie kontenerowym zanotowano blisko 10-procentowy wzrost. O 28 tys. ton, czyli o 11 proc. wzrosły także przeładunki rudy. Na plusie są też ładunki toczne, czyli ro-ro (wzrost o 3,6 proc.). Ubiegły rok przyniósł również wyższą o 4,5 proc. liczbę obsłużonych pasażerów (wycieczkowce, promy).
W 2024 r. dominującą grupą ładunkową w Porcie Gdańsk były nadal paliwa płynne, w ilości prawie 40 mln ton. Od dwóch lat przeładunki paliw płynnych notują rekordy i stanowią 51 proc. ogółu przeładunków. Na drugim miejscu jest drobnica (w tym skonteneryzowana) – 30,2 proc. Przeładunki sięgnęły tu poziomu 23,4 mln ton. Przy czym operatorzy kontenerowi, głównie Baltic Hub Container Terminal – największy na Morzu Bałtyckim terminal kontenerowy, przeładowali 21 mln ton (2,25 mln TEU). Dalej jest węgiel – 7,8 mln ton (10,2 proc.), inne masowe np. kruszywa czy siarka – 3,5 mln ton (4,5 proc.) i zboże – 2,9 mln ton (3,7 proc).
W ciągu roku obsłużono 3.559 statków (o 43 mniej niż w 2023 r.), przy czym średni GT w 2024 r. był wyższy o 1,6 proc. niż w 2023 r. i wynosił 25.025 (port obsłużył więcej zbiornikowców i statków oceanicznych). Do Portu Gdańsk w 2024 r. zawinęło też 60 wycieczkowców – o 18 więcej oraz 293 promy – o 6 mniej niż w 2023 r.
"Osiągnęliśmy stabilną i zrównoważoną pozycję finansową oraz inwestycyjną, co wymiernie wpływa na realizację strategii biznesowych przez naszych kontrahentów i wyniki Portu Gdańsk. Prowadzimy również własne inwestycje i stale komercjalizujemy dotychczas niezagospodarowane przestrzenie. Dbamy o konkurencyjność i markę Portu Gdańsk przez ciągłe doskonalenie procedur zarządzania, uwzględniając potrzeby naszych interesariuszy. To wszystko przyczynia się do dobrych wyników finansowych, nawet w tak trudnych czasach" – powiedziała, cytowana w komunikacie, prezes Portu Gdańsk Dorota Pyć.
Dodała, że rozpoczęła się praca nad strategią rozwoju Portu Gdańsk do roku 2060.
Według wstępnych danych Port Gdańsk 2024 rok zamknie z wynikiem finansowym na poziomie ok. 264 mln zł, wyższym w porównaniu z rokiem 2023 o 51,7 mln zł (o 24 proc.). Główne czynniki determinujące ten wzrost to wyższe rok do roku o blisko 6 proc. przychody ze sprzedaży oraz niższe koszty, w tym niższe o 3 proc. koszty sprzedaży. (PAP Biznes)
mbi/ osz/