Rozwój nowoczesnych technologii kluczowy dla realizacji globalnych celów klimatycznych - Deloitte
Rozwój nowoczesnych technologii i innowacyjnych rozwiązań jest kluczowy dla realizacji globalnych celów klimatycznych - podał Deloitte w komunikacie prasowym dotyczącym konferencji PRECOP 29. Jak podano, droga do zerowej emisji netto jest jednak długa, wymaga podjęcia licznych działań oraz wprowadzenia regulacji na szeroką skalę.
Wskazano, że nowe technologie odgrywają istotną rolę w dążeniu do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Polska, choć wciąż pozostaje w fazie transformacji, wykorzystuje już rozwiązania takie jak pompy ciepła, panele fotowoltaiczne i turbiny wiatrowe, a planowane inwestycje w energię jądrową stanowią ważny element przyszłości energetycznej kraju.
Na konferencji PRECOP 29, której partnerem jest Deloitte, podczas panelu „Technologie i innowacje dla klimatu”, poświęconemu innowacjom dla klimatu eksperci zastanawiali się, w jaki sposób rozwiązania w energetyce, budownictwie, transporcie i przemyśle mogą wesprzeć transformację klimatyczną.
W dyskusji wskazano kilka czynników, które mogą zachęcić mikro i małe przedsiębiorstwa do aktywnego zaangażowania w działania na rzecz klimatu. Jako główny wymieniono nowe regulacje w zakresie raportowania ESG, które wprowadzają możliwość zbierania i porównywania danych dotyczących wpływu na środowisko.
"Rośnie liczba firm, które widzą wartość w proaktywnym działaniu na rzecz klimatu. Dodatkowo, unijne dyrektywy NFRD czy CSRD wymuszają pewną standaryzację w obszarze zbieranych i raportowanych danych, co z kolei daje na porównywalność między firmami oraz możliwość planowania i weryfikowania podejmowanych działań w kierunku transformacji ESG. Dążenie do zgodności regulacyjnej jest motywatorem dla wielu firm" - powiedział cytowany w komunikacie prasowym Mariusz Ustyjańczuk, partner, ESG Technology Leader, Deloitte.
"Jednak jest też bardzo dużo przedsiębiorstw w Polsce, które wyprzedziły wymogi i już wcześniej aktywnie podejmowały temat zrównoważonego rozwoju. Sądzę, że niezwykle ważne w całym procesie jest to, aby organizacje widziały wartość biznesową i źródło przewagi konkurencyjnej we wdrażaniu strategii ESG. Zakres zbieranych i raportowanych danych przy rozproszonych łańcuchach wartości wymaga wykorzystania odpowiednich technologii, które wspierają samo raportowanie, ale i szerzej zieloną transformację" - dodał.
Jak wskazano, uczestnicy debaty zwrócili uwagę, że raportowanie śladu węglowego stanie się ważnym elementem przyszłych strategii firm, a regulacje wymuszą transparentność i dbałość o zrównoważony rozwój.
W czasie debaty „Dekarbonizacja transportu” zwrócono z kolei uwagę na kluczową rolę sektora transportu w skutecznej transformacji. W Polsce, gdzie realizuje się 30 proc. wszystkich przewozów całej Unii Europejskiej jest to szczególnie ważne, ponieważ zmiany klimatyczne już teraz mają ogromny wpływ na gospodarkę. Dlatego priorytetem w nadchodzących latach powinno być stworzenie efektywnego i ekologicznego transportu przy jednoczesnym ograniczeniu wykluczenia komunikacyjnego. Konieczne jest przygotowanie infrastruktury oraz inwestycji w zrównoważone technologie i paliwa.
"Kluczowym celem w najbliższych latach jest redukcja emisji dwutlenku węgla. Jednak należy pamiętać, że to ambitne wyzwanie, aby w ciągu dekady zredukować ją o aż 42 proc. Ten cel będzie szczególnie trudny do osiągnięcia przez wielu średnich i mniejszych przedsiębiorców, którzy często dostarczają usługi transportowe dla dużych firm i korporacji" - powiedział Tomasz Gasiński, partner, zespół ds. zrównoważonego rozwoju, Deloitte.
"Te oczekują, że ich podwykonawcy w równym stopniu włączą się w wysiłki na rzecz klimatu, a często może to nie być możliwe, chociażby z uwagi na brak kompetencji dedykowanych do kwestii w obszarach ESG i klimatu, jak również brak zdolności do finansowania transformacji. Dlatego tak ważne jest, aby skupić się na poszukiwaniu najefektywniejszych działań, które obniżą emisje i jednocześnie nie wpłyną negatywnie na przedsiębiorców, a w konsekwencji na gospodarkę" - dodał. (PAP Biznes)
alk/ ana/