Rynek leasingu w I półroczu wzrósł o 6 proc. rdr, w całym '25 wzrośnie o 6 proc. do 116,6 mld zł – ZPL
Rynek leasingu w I półroczu wzrósł o 6 proc. rdr, w całym 2025 wzrośnie o 6 proc. do 116,6 mld zł - poinformował w komunikacie prasowym Związek Polskiego Leasingu (ZPL).
Jak podano, po umiarkowanym początku 2025 roku, II kwartał przyniósł znaczące ożywienie na rynku leasingu. Zgodnie z danymi Związku Polskiego Leasingu, w I półroczu 2025 r. firmy leasingowe sfinansowały inwestycje o łącznej wartości 56,7 mld zł, co oznacza wzrost o 6 proc. w porównaniu z danymi za I półrocze 2024 roku. W I kwartale wzrost wyniósł 1,3 proc., a w II kwartale już 9,7 proc.
Dodano, że zdecydowanie szybciej rośnie finansowanie pożyczką udzielaną przez firmy leasingowe. W ciągu sześciu miesięcy 2025 roku ich wartość wzrosła aż o 30 proc., do 8,2 mld zł. Leasing nadal jednak dominuje pod względem wartości finansowanego sprzętu – 48,5 mld zł i wzrósł o 2,4 proc. rok do roku.
"W związku z niższą od oczekiwanej dynamiką w pierwszym półroczu, Związek Polskiego Leasingu koryguje w dół prognozę dla rynku w całym 2025 roku. Zamiast zakładanych wcześniej 13 proc., obecnie oczekiwany wzrost całoroczny wynosi 6 proc. Oznacza to, że w całym 2025 roku rynek osiągnie wartość około 116,6 mld zł" - wskazano.
"Prognoza ZPL jest średnią prognoz firm leasingowych. Jeszcze w lutym ta średnia wyniosła 13 proc., a obecnie jest to już 6 proc. To, co miało wpływ na korektę prognoz wzrostu branży od lutego, to czynniki niezależne od apetytu polskich przedsiębiorców: przede wszystkim geopolityka i zupełnie nowa, agresywna polityka celna Donalda Trumpa, co wpływa na wzrost niepewności i pogarsza nastroje inwestycyjne firm" - powiedział cytowany w raporcie Marcin Nieplowicz, główny ekonomista ZPL oraz EFL.
Nieplowicz dodał, że w styczniu uczestnicy ankiety zapewne nie zakładali scenariusza wojen handlowych.
"Drugim czynnikiem, ograniczającym przyspieszenie w finansowaniu leasingiem jest opóźnienie w przekazywaniu pieniędzy do beneficjentów w ramach programu KPO, co opóźnia inwestycje infrastrukturalne. Było powszechne oczekiwanie, że pieniądze z KPO już w II kwartale przełożą się na mocny wzrost produkcji budowlanej w obszarze infrastruktury. Wyniki GUS pokazują wciąż głębokie spadki w tym obszarze w II kwartale, a w ślad za tym na wyraźnym minusie mamy finansowanie maszyn budowlanych" – wskazał Nieplowicz.
Według raportu, głównym segmentem rynku pozostają pojazdy, które odpowiadają za ponad 74 proc. całkowitego finansowania. Wartość sfinansowanych pojazdów wyniosła 41,9 mld zł (+6,3 proc. r/r), z czego samochody osobowe osiągnęły dwucyfrową dynamikę wzrostu (+10,9 proc.), autobusy zanotowały wzrost aż o 37,6 proc., a segment pojazdów ciężkich pozostał stabilny (-0,5 proc.), przy spadkach dla ciągników siodłowych (-8,4 proc.).
"Oczekujemy, że wzrost gospodarczy w 2025 wyniesie ok. 3,5 proc. i będzie mocno bazował na popycie konsumpcyjnym. Przełoży się to na wzrost finansowania pojazdów lekkich w dalszej części roku. Stabilnie, choć bez spektakularnych wzrostów, rozwija się segment pojazdów ciężkich. Najgorsze jest już jednak za nami, ale wciąż problemy w przemyśle strefy euro i trudna sytuacja finansowa firm transportowych, przekładają się na niski popyt inwestycyjny w transporcie drogowym międzynarodowym i spadek średniej wartości transakcji" – powiedział Marcin Nieplowicz.
Wskazano, że maszyny i urządzenia zostały sfinansowane przez firmy leasingowe na kwotę 12,7 mld zł, co oznacza wzrost o 1,3 proc. rok do roku. Na ten niski wzrost duży wpływ ma sprzęt budowlany, który odnotował ujemny wynik finansowania. A wraz z maszynami rolniczymi stanowi prawie 50 proc. całego portfela finansowania maszyn i urządzeń. Firmy leasingowe sfinansowały zakup sprzętu budowalnego dla przedsiębiorstw na kwotę 2,4 mld zł (spadek o 9 proc.), a maszyn rolniczych na 3,8 mld zł (wzrost o 32 proc.).
"Silną dynamikę wykazuje sektor IT, gdzie finansowanie wzrosło o 32,3 proc. Dynamicznie rośnie również finansowanie środków transportu kolejowego, lotniczego i morskiego – o 26,1 proc. Z kolei w segmencie nieruchomości I kwartał przyniósł spadki, jednak II kwartał przyniósł wyraźne odbicie – łącznie w I półroczu firmy leasingowe sfinansowały nieruchomości na kwotę 365,6 mln zł (+23 proc. r/r)" - dodano.
Według raportu, w strukturze finansowania aktywów (ruchomości) przez firmy leasingowe (łącznie leasing i pożyczka leasingowa) największą część stanowią pojazdy osobowe i ciężarowe – 74 proc., a następnie maszyny i urządzenia – 22,5 proc.
"Sektor MŚP jest głównym odbiorcą oferty firm leasingowych (biorąc pod uwagę zarówno leasing, jak i pożyczkę leasingową). Mikro i małe firmy, czyli o obrotach do 20 ml zł, stanowią największą grupę odbiorców produktów leasingowych. Mikro firmy (klienci o obrotach do 5 mln zł) stanowiły 55 proc. klientów firm leasingowych. Firmy o obrotach od 5 do 20 mln zł to 17,4 proc. klientów firm leasingowych, a 25,3 proc. udział w strukturze klientów firm leasingowych miały firmy o obrotach powyżej 20 mln zł" - napisano.(PAP Biznes)
mbi/ gor/