Rząd chce w II kw. przyjąć pakiet regulacji UE ws. zmian na rynku energii elektrycznej
Rząd chce w II kw. przyjąć pakiet regulacji unijnych, które przewidują wzmocnienie pozycji odbiorcy końcowego energii elektrycznej, usprawnienie procesu przyłączania odbiorców do sieci oraz optymalizację wykorzystania istniejącej infrastruktury - podano w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów.
Chodzi o implementację dyrektywy (2024/1711) i dwóch rozporządzeń Parlamentu Europejskiego (2024/1747 i 2024/1106) poprzez nowelizację ustawy Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw.
Poniżej kluczowe kwestie, które wymagają dostosowania prawa krajowego:
- poszerzenie praw podmiotów ubiegających się o przyłączenie do sieci elektroenergetycznej na obszarach, na których istnieją ograniczenia w zakresie możliwości przyłączania nowych podmiotów, poprzez wprowadzenie rozwiązań w zakresie niegwarantowanych elastycznych umów przyłączeniowych;
- zwiększenie ochrony odbiorców energii elektrycznej w zakresie uniezależnienia rachunków od krótkoterminowych zmian cen na rynkach energii poprzez wprowadzenie obowiązku oferowania przez dostawców energii elektrycznej umów na czas określony ze stałą ceną;
- nałożenie na operatorów systemów dystrybucyjnych obowiązków informacyjnych w zakresie publikacji i aktualizacji informacji o mocy przyłączeniowej dostępnej dla nowych przyłączeń oraz o kryteriach stosowanych do jej obliczania, przekazywania użytkownikom informacji na temat statusu i sposobu rozpatrywania ich wniosków o przyłączenie, umożliwienie składania wniosków o przyłączenie w sposób w pełni elektroniczny z zachowaniem zasady braku dyskryminacji użytkowników systemu;
- zmiany w systemie taryfowania energii elektrycznej zachęcające operatorów systemów przesyłowych i dystrybucyjnych elektroenergetycznych do korzystania z usług w zakresie elastyczności, w szczególności odpowiedzi odbioru lub magazynowania energii oraz zachęcających tych operatorów do integracji energii ze źródeł odnawialnych po jak najniższych kosztach dla systemu elektroenergetycznego;
- nałożenie na operatora systemu przesyłowego obowiązków informacyjnych w postaci publikacji informacji o mocy przyłączeniowej dostępnej dla nowych przyłączeń, w tym o kryteriach stosowanych do jej obliczenia, przekazywanie informacji na temat statusu i sposobu rozpatrywania wniosków o przyłączenie w terminie trzech miesięcy od złożenia wniosku, a w przypadku nierozpatrzenia wniosku, aktualizacja informacji o statusie wniosku raz na kwartał;
- nałożenie obowiązków dotyczących współpracy pomiędzy operatorami systemów dystrybucyjnych oraz operatorem systemu przesyłowego przy publikowaniu informacji dotyczących mocy przyłączeniowych dostępnych na potrzeby nowych przyłączeń dla projektów inwestycyjnych;
- rozszerzenie zakresu kompetencji Prezesa URE, rozszerzenie katalogu naruszeń, za które Prezes URE może wymierzyć pieniężną karę administracyjną, dostosowanie administracyjnych kar nakładanych przez Prezesa URE oraz sankcji nakładanych przez sąd.
- rozszerzenie obowiązków uczestników rynku w zakresie tworzonych i utrzymywanych mechanizmów oraz procedur.
Zmiany do ustawy Prawo energetyczne wpisywać się również mają w Krajowy Plan Odbudowy - w zakresie reformy G1.2.2 pn. „Usuwanie barier dla integracji odnawialnych źródeł energii z sieciami z sieciami elektroenergetycznymi” i związany z reformą kamień milowy G14G dotyczący wprowadzenia dodatkowych obowiązków informacyjnych, ułatwień i zwiększenia transparentności oraz przejrzystości procesu przyłączenia do sieci elektroenergetycznych obejmujących system przesyłowy i dystrybucyjny. (PAP Biznes)
tus/ ana/