Trzeba hamować inwestycje w drogi i stawiać na kolej - Malepszak, MI

Trzeba zacząć hamować inwestycje w drogi i skupić na rozbudowie dróg kolejowych w Polsce - ocenił podczas spotkania z uczestnikami Campus Polska Przyszłości wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

"Inwestycje w drogi trzeba hamować. Idziemy siłą inercji i już są pomysły, żeby dublować ekspresówki bez zważania na bardzo silne tendencje, które pojawiły się w ostatnich latach, które są związane z demografią. Zaczyna brakować kierowców, więc nie ma potrzeby budowy dróg wysokiej przepustowości" - powiedział Piotr Malepszak.

Dodał, że kluczowe jest dopasowywanie inwestycji do potrzeb i budowa w oparciu o analizy.

Wiceminister przypomniał, że w ostatnich 30 latach wybudowano w Polsce 5,3 tys. km ekspresówek i autostrad oraz 12 tys. km innych dróg.

"W przypadku kolei wybudowano 50 km nowych torów, z czego 38 km to gdańskie PKM" - powiedział Piotr Malepszak.

Zdaniem wiceministra infrastruktury Polska powinna aktualnie inwestować w rozwój dróg kolejowych.

"Mamy sprawną sieć dróg i ją uzupełniamy, ale chcemy odważnie postawić na kolej w wymiarze szybkim oraz takim, żeby uwolnić przepustowość linii istniejących, żeby jeździło więcej towarów i był sprawny ruch dalekobieżny" - powiedział Malepszak.

Jeżeli chodzi o nową infrastrukturę, to wiceminister nie zakłada, że wybudowane zostaną nowe odcinki torów do końca obecnej kadencji Sejmu.

"To nie jest tak krótki proces, żeby zdążyć do 2027 roku. Do 2027 roku rozpoczniemy budowę „Y”, będziemy również przywracać utracone połączenia po istniejących liniach kolejowych i to jest pierwszy element układanki" - powiedział Malepszak w rozmowie z PAP Biznes w kuluarach Campus Polska Przyszłości.

"Będziemy stawiać na rozwój połączeń, bo ich jest za mało. W wielu miejscach są dwa, czasem cztery pociągi na dobę, to bardzo marna oferta" - dodał.

Powstanie "Y" planowane jest na 2035 rok.

"Chcielibyśmy też w tej perspektywie rozpocząć temat Centralnej Magistrali Kolejowej - Północ" - powiedział Malepszak.

"Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że CMK Północ i "Y" to 800 km, a patrząc na jeszcze inne łączniki sieci, to jesteśmy w okolicach 1 tys. km linii, które powinniśmy zbudować, jako element wydajnego systemu transportu kolejowego" - dodał.

Piotr Malepszak poinformował, że kolejne prywatne firmy są zainteresowane wejściem na polskie tory kolejowe.

"Zgłaszają się przewoźnicy prywatni: RegioJet, Leo Express, Flix ma też się pojawić na polskich torach. W zeszłym tygodniu podpisywałem dokumenty z tym związane. RegioJest i Flix chcą wjechać na najlepsze trasy, bo tam jest największy biznes – na trasę Warszawa-Poznań-Berlin" - powiedział.

"RegioJet ma też przyznany dostęp do trasy Kraków-Warszawa-Trójmiasto" - dodał. (PAP Biznes)

mcb/ pr/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana